فرهنگی
1402/8/2 سه‌شنبه
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دیدار با رئیس دانشگاه پیام نور:
دانشگاه پیام نور شجره‌ای طیبه در اموزش عالی کشور است/ ضرورت حضور دانشگاه پیام نور برای تربیت نیروی متخصص بین المللی

.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه پیام نور شجره طیبه‌ای در آموزش عالی کشور است گفت: به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حذف این دانشگاه موافق نیستم بلکه باید مأموریت‌های جدید برای آن تعریف کرد تا شاهد بالندگی بیشتر پیام نور باشیم.

به گزارش روابط عمومی  آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در جمع رئیس و معاونان دانشگاه پیام نور اظهار کرد:  ایده و طرح در عرصه بین‌المللی وجود دارد ولی لازم است دانشگاهی مانند پیام نور، وارد عمل شود و در راستای تربیت نیروی متخصص در حوزه بین‌الملل کارهای اساسی انجام دهد.
وی با بیان اینکه باید در قم، پایگاهی به منظور فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی شکل بگیرد عنوان کرد: اگر دانشگاه پیام نور در این عرصه وارد مشارکت با حوزه علمیه شود، کاری فوق العاده صورت گرفته است.
اعرافی تصریح کرد: برای ایجاد این پایگاه و میزبانی از هزاران دانشجو و صدها استاد، تجهیزات و امکانات کافی در اختیار حوزه علمیه وجود ندارد و نیازمند همکاری دیگر نهادها همچون دانشگاه پیام نور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از طریق بازنگری در سیاست‌ها و مأموریت‌ها، ضمن حفظ نهاد پیام نور، تعریف جامع‌تری از این ساختار ارائه دهد و در عین حفظ میراث گذشته، کارکردها و مأموریت‌های نوینی را در قالب طرحی راهبردی برای پیام نور ارائه دهد.

اعرافی افزود: حوزه علمیه در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری داشته و منظومه اسناد آن همراه با برش‌های استانی، درختواره رشته‌های حوزه برای نخستین بار حاصل کار هزار نفر و تدوین طرح گفتمان انقلاب اسلامی و راه‌اندازی دفتر فقه معاصر، از جمله این اقدامات به شمار می‌روند که در مقام عمل هم برخی از آنها شروع شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در مجموع یک صد طرح تحولی با رویکرد پاسخگویی به نیازها و توسعه مرزهای تمدن اسلامی در حوزه علمیه تدوین یا اجرایی شده است گفت: در تعامل با نهادهای مختلف به خصوص دانشگاه‌ها، خط مشی مشخصی داریم، اینکه دبیرخانه‌ای مشترک، برنامه‌های پنج ساله و مشترک و تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای آنها شکل بگیرد، این الگو در همکاری حوزه علمیه با وزارت آموزش و پرورش هم اجرایی شده است.

وی ادامه داد: لازم است تفاهم‌نامه میان حوزه علمیه و پیام نور هر چه سریع‌تر تدوین و شکل همکاری‌ها هم در قالب دبیرخانه و برنامه مدون پنج ساله، تعیین شود.
اعرافی با اشاره به علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بالایی در این عرصه داریم و حوزه‌های علمیه هم می‌توانند همکاری گسترده‌ای داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: 27 سال قبل دفتر همکاری‌های حوزه و علمیه در قم وجود داشت و من هم مسئول آن بودم، دوره‌های زیادی برگزار کردیم و جریانی در تربیت اسلامی و تعلیم و تربیت دینی به راه افتاد؛ همان موقع به نظرم آمد بدون داشتن فقه و تربیت اسلامی، به جایی نمی‌رسیم چون نیازمند زیرساخت‌های مناسب برای ورود به علوم انسانی اسلامی هستیم.

وی اضافه کرد: این زیرساخت‌ها تا حدی در طرح درخت‌واره‌های حوزه علمیه دیده شده ولی هنوز کافی نیست بنابراین لازم است در همکاری با دانشگاه، روی نقاط بنیادی و علوم پایه انسانی برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم.
اعرافی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته، هزاران اثر علمی در همین ارتباط توسط طلاب و اساتید حوزوی تولید شده است گفت: از این گنجینه عظیم هم می‌توان در تدوین زیرساخت‌های لازم برای توسعه علوم انسانی اسلامی و تولید علوم پایه انسانی استفاده کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: باید ابتدا رشته‌ها و مواد درسی را مشخص و سپس 10 اولویت اساسی را تعیین کرد تا به دور از شعارهای کلیشه‌ای، کاری اساسی برای تولید محتوای پایه در علوم انسانی انجام داد.
وی با اشاره به اهمیت کار در عرصه بین‌المللی و لزوم استفاده از تجربه نهادهای دیگر همچون جامعه المصطفی العالمیه که با منطق گفتمان انقلاب اسلامی صورت گرفته است گفت: هنوز در دانشگاه‌ها، کاری منسجم در این حوزه صورت نگرفته و اقدامات بیشتر حالت پراکنده دارند.
اعرافی با بیان اینکه ظرفیت‌های بین‌المللی گفتمان انقلاب اسلامی بسیار بالاست خاطرنشان کرد: لازم است در حوزه‌های جدید همچون هوش مصنوعی هم ورود جدی داشته باشیم چه اینکه حوزه علمیه در این زمینه وارد عمل شده و مبحث هوش مصنوعی و اجتهاد را آغاز کرده است.
 

 
امتیاز دهی