فرهنگی
1397/11/10 چهارشنبه
محمد نوربخش؛ برنده مدال طلای مسابقات جام بین المللی جهان پهلوان تختی:
دانشگاه پیام نور گزینه بسیار مناسب برای تحصیل ورزشکاران

.

محمد نوربخش؛دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور مرکز شهریار در بیست و نهمین دوره مسابقات جام بین المللی جهان پهلوان تختی مدال طلای این رقابت ها را از آن خود کرد.
 وی اذعان داشت: دانشگاه پیام نور گزینه بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل سربازان، ورزشکاران و افراد پرمشغله است.
 رقابت‌های بین‌المللی جام تختی  هر سال در بهمن ماه با حضور تیم‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود. در واقع این مسابقات، به عنوان انتخابی تیم ملی برای مسابقات مهمی مانند المپیک یا جام جهانی محسوب می‌شود و  یکی از معتبرترین جام‌های اتحادیه جهانی کشتی است.
این تورنمنت در سه رشته کشتی آزاد، کشتی فرنگی، کشتی پهلوانی، جزء پنج مسابقه‌ای است که در رنکینگ‌های فیلا مورد محاسبه قرار می‌گیرد و در تقویم سالانه اتحادیه جهانی کشتی ثبت شده است.
محمد نوربخش در کشتی فرنگی توانسته است،  مدال طلای این دوره از مسابقات را به دست آورد. در ادامه گفت و گو با این دانشجوی ورزشکار را ملاحظه می کنید.

 
لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی تان بگویید.

محمد نوربخش ؛ دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور مرکز شهریار هستم. به خاطر علاقه ای که داشتم، در هنرستان رشته تربیت بدنی خواندم و در آموزشکده امام علی(ع) کاردانی تربیت بدنی را گذراندم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی در دانشگاه پیام نور؛ یکی از بهترین و با کیفیت ترین دانشگاه های کشور هستم.

چرا لفظ بهترین دانشگاه های کشور را به کار می برید این به خاطر تعصب نسبت به دانشگاه خودتان است؟

خیر . واقعیت این است که دانشجوی دانشگاه پیام نور مانند برخی دانشگاه ها متکی به جزوه و استاد نیست. باید کل کتاب هر درس را مطالعه کند چون آزمون های پایان ترم به صورت یکپارچه و از همه کتاب است؛ آن هم کتاب هایی که بسیار غنی اند؛ بنابراین سطح علمی دانشجو خیلی بالاست؛ به خاطر همین  فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در  آزمون های تحصیلات تکمیلی، استخدامی، وکالت و بقیه آزمون ها خیلی موفق اند.
 
درباره موفقیتی که در حین تحصیل کسب کردید، توضیح بدهید و برای علاقمندان بگویید چطور می شود  هم تحصیل کرد و هم در ورزش های قهرمانی فعالیت کرد؟

من در حال حاضر در حین طی کردن خدمت سربازی  هستم و  همزمان در دانشگاه پیام نور در رشته تربیت بدنی تحصیل می کنم؛ چون دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی است که این امکان را می دهد که  در حین خدمت سربازی دانشجو شد و ادامه تحصیل داد برای این که حضور در کلاس ها الزامی نیست. من هم از همین فرصت استفاده کردم . هم دوره سربازی را طی میکنم و هم  در مسابقات ورزشی قهرمانی حضور دارم. همونطور که می دانید مسابقات جام بین المللی جهان پهلوان تختی هر سال بهمن ماه برگزار می شود. امسال در شهر اندیمشک برگزار شد که بنده توانستم در وزن 63 کیلوگرم مدال طلا را به دست بیاورم.

در مسابقات دیگری هم شرکت داشته اید؟

در این مدت دو سال تحصیل، صرف نظر از مسابقات دانشگاه، در مسابقات ارتش های جهان شرکت کردم و دو مدال طلا کسب کردم؛ یکی در کشور لیتوانی و دیگری در سال 20018 در روسیه. در رده سنی جوانان هم  قهرمانی آسیا را دارم و نفر سوم مسابقات قهرمانی جوانان جهان شده ام.
 
از چه سنی فعالیت ورزشی داشتید و چرا به رشته کشتی روی آوردید؟

از پنج سالگی کشتی می گیرم چون پدرم مربی بود .البته من با توجه به رشته دانشگاهی ام در رشته ها و حوزه های دیگر ورزشی هم فعالیت دارم. مسوول انجمن تی آر ایکس هستم و کتابی را با عنوان 500 حرکت تی آر ایکس با انتشارات بامداد تالیف کردیم که شامل 500 تمرین و برنامه  یکساله از مبتدی تا حرفه ای است.
 
برای گسترش فعالیت های ورزشی و  فرهنگ ورزش در جامعه به ویژه دانشگاه چه پیشنهادی دارید ؟

خوشبختانه دانشگاه پیام نور حمایت خیلی خوبی از فعالیت های ورزشی و ورزشکاران دارد و بنده هم به نوبه خودم از همه مسوولان دانشگاه تشکر می کنم؛ اما در جامعه نکته ای که خود شما هم به آن اشاره کردید این است که ورزش باید بخش جدانشدنی از زندگی همه ما باشد و فرهنگ آن گسترش پیدا کند. در هر سن و هر شغلی.  متاسفانه مردم ما تا جوانند ورزش نمی کنند و وقتی سن آن ها بالاتر می رود و کم کم عارضه هایی مثل فشار خون، قند و بقیه عوارض بوجود می آید به فکر ورزش برای سلامت می افتند؛ در حالی که ورزش برای حفظ سلامت، باید از کودکی تا پایان سالخوردگی ادامه ذاشته باشد. آموزش همگانی خیلی مهم است که به همه یاد بدهیم برای زندگی سالم نیاز به ورزش دارند.
ما در این رابطه،  با حمایت مسوولان دانشگاه پیام نور سه دوره آموزشی در رشته تی آر ایکس برای دانشجویان رشته های مختلف برگزار کردیم. در این کارگاه ها آموزش دادیم که ورزش و این تمرینات هیچ محدودیت سنی، جنسیتی و شغلی ندارد. حتی افراد معلول هم می توانند این حرکات و تمرینات را انجام دهند.

و در پایان اگر صحبت دیگری دارد، بفرمایید.

به عنوان یک عضو کوچک، از همه دانشجویان عزیز و خانواده های محترم می خواهم برای حفظ سلامت شان ورزش را حتما جدی بگیرند.
 
 
 
 
 
 

 
امتیاز دهی