اخبار
1397/12/2 پنجشنبه
در دانشگاه پيام نور مركز اردكان؛
اولین همایش ملی قنات، میراث ماندگار و آب برگزار شد/ محمد رضا تابش:تاریخ استان یزد با قنات گره خورده است

.

به گزارش روابط عمومی،محمدرضا تابش در بیانیه ای که در این همایش قرائت شد، گفت: قنات، میراث تاریخی و فرهنگی ماندگار و مشترک بشری است و اهمیت این سازه ارزشمند از این منظر باید مورد توجه همه دست اندرکاران و اندیشمندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: تا این امر انگیزه ای باشد برای حفظ این فناوری هویت بخش و آفرینش پدیده هایی مشابه با همان سطح از ماندگاری، تاریخ سازی و فرهنگ پروری.
وی افزود: اهمیت برگزاری چنین همایشی در آن است که بتوانیم در روزگار جدید با بهره گیری از ظرائف و خلاقیت های فناوری چند هزار ساله قنات، روش هایی مشابه، جهت آبادانی این سرزمین و پاسداشت اقلیم، فرهنگ، دین و آئین خود ابداع کنیم.
وی ادامه داد: تا بدین وسیله بر مشکلات فائق آمده و روند پیشرفت، تعالی ، توسعه کشور، استان و شهرستان مان را سرعت بخشیم.
نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد:‌ در قرن بیست و یکم که به واسطه کمبود منابع آبی، قرن جنگ بر سر تصاحب و دسترسی به منابع آبی نام گرفته است، انتظار مردم و جامعه از مسئولان و متخصصان این است که با تاسی و درس آموزی از روش زندگی آفرین حفر و پیدایش قنات، بتوانیم منابع آبی پایدار و مطمئنی برای این اقلیم فراهم آوریم.
تابش اظهار داشت :‌ البته پر واضح است در استان یزد که از دیرباز با اقلیمی خشک و کم بارش دست و پنجه نرم می کند، باید روش های علمی صرفه جویی در مصرف آب با جدیت دنبال شود.
به گفته وی روش هایی که جزئی از باور، تاریخ و آموزه های پیشینیان ما در این دیار است و در فرهنگ ملی و آموزه های دینی ما جایگاه والایی دارد.
وی در این بیانیه تاکید کرد: ‌در عین حال بایستی مباحثی چون اجرای خطوط انتقال آب به استان با جدیت دنبال شود، اما اتکاء ما باید بر منابع آبی خود استان باشد و این امر میسر نمی شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مگر با رعایت اصول علمی، آموزش های اجتماعی و فرهنگی و تکیه بر سبک زندگی هویت بخش، تمدن آفرین و تاریخ ساز مردمان استان یزد که درست مصرف کردن و تخصیص آب با توجه به ارزش افزوده ای که این فعالیت ها ایجاد خواهد کرد را بیاموزیم و عملی کنیم.
نماینده اردکان در مجلس افزود: به کارگیری روش های مکانیزه و کاهنده مصرف آب در همه عرصه ها خصوصا حوزه کشاورزی که بخش مهمی از آب موجود استان و کشور را به خود اختصاص داده و تاکید بر استقرار صنایع کم آبخواه و متعهد به پاسداشت منابع آبی در استان، بخش مهم دیگری از فرایندی است که بایستی در جهت پایداری منابع آبی استان به آن اهتمام شود.
تابش گفت:‌ پاسداشت تلاش و مجاهدت فنی، علمی و عملی دانشمندان، مقنیان و همه کسانی که در طول قرن ها، این سازه ارزشمند و این میراث جاودان بشری را در دل بیابان خلق کرده و اکنون نیز درعرصه ملی و بین المللی به معرفی و حراست از فناوری حفر قنات و فرهنگ پاسداری از منابع آبی مشغولند.
وی اظهار داشت: این وظیفه ای است که باید به شایستگی در حق این سرمایه های اجتماعی ارزشمند صورت گیرد.
وی عنوان کرد:‌ سخن آخر اینکه اگر امروز از یزد و یزدی ها و فرهنگ و تمدن کهن این استان و سبک زندگی خاص مردمان این دیار آوازه ای بر جای مانده، همه مدیون خستگی ناپذیری آنانی است که با حفر قنات، آب را از دل بیابان بر خاک تفتیده آن جاری کرد و زندگی را در قلب ایران طراوت بخشیدند.
تابش خاطرنشان کرد: باید یاد و نام این زحمتکشان عرصه های حیات و طراوت و شادابی سرزمین پرافتخارمان ایران عزیز باید هماره جاودان بماند و از خدمات شان تجلیل شود.
وی افزود:‌ از زحمات همه دست اندرکاران همایش سپاسگزاری می کنم و از اینکه زمان برگزاری آن مصادف با برگزاری جلسات علنی مجلس در موضوع رسیدگی به بودجه کل کشور شد و توفیق حضور را از من سلب کرد، عذرخواهم.
وی یادآور شد: امیدوارم نتایج این همایش افق تازه ای در چگونگی حفظ این میراث ماندگار و مصرف بهینه آب و روش های بهره برداری موثرتر از این منبع حیات بخش، که در توسعه و تداوم ماندگاری کشور موثر است، فرا رویمان بگشاید.
همچنین به گفته علیرضا جدیدی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردکان این شهرستان در گذشته 250 رشته قنات داشت اکنون به 192 رشته کاهش یافت و در شهر اردکان از 35 رشته قنات زنده ،‌اکنون به چهار رشته رسید که شامل قنات های قطب آباد ، شیرین، زین آباد و علی آباد است . 
وی عنوان کرد:‌ بیشترین آبدهی قنات « چاربازار» با 27 لیتر در ثانیه داشت و همچنین طولانی ترین قنات اردکان صدرآباد بود که 60 کیلومتر طول داشت که اوایل دهه 60 این قنات خشک شد. 
وی ادامه داد: هرچند احیا قنات خشک شده امری دشوار به نظر می رسد ولی پیشنهادها و بررسی های خوبی توسط محققان و فعالان قنات در اردکان انجام شد که تقاضای بررسی جدی و اجرای آنها را در این گردهمایی دارم. 

رئيس موسسه گنجينه ملي آب ايران:
قنات میراث ماندگار گذشتگان درمدیریت مصرف آب

 دبير علمي اولين همايش ملي قنات ميراث ماندگار و آب افزود : در اين همايش که يکصد نفر از صاحب نظران ، کارشناسان و مسئولان بخش آب و قنات کشور حضور دارند شرکت کنندگان در خصوص ابعاد اجتماعي ، اقتصادي ،مديريتي و فني آب و قنات به بحث و گفتگو مي پردازند .
وی  افزود: قنات و ميراث ماندگار، جاذبه ها و گردشگري پايدار ، قنات نماد مديريت مصرف آب و سازگاري با محيط ، ابعاد فني ، هنري و معماري قنات ، قنات و موضوع آينده نگري در بحث آب و مديريت مصرف آن از مهمترين محورهاي اين همايش است.
 رئيس موسسه گنجينه ملي آب ايران در اين همايش  از قنات بعنوان يکي از سازه هاي قديمي هيدروليکي آب  که به دست ايرانيان ابداع شده است  ياد کرد و گفت مديريت مصرف آب قنات امروز مهمترين الگو براي مديريت مصرف بويژه در بخش کشاورزي است که بايد آن را تبيين کنيم .
راعي  با اشاره به وجود 41 هزار رشته قنات در کشور گفت از اين تعداد بيش از 2600 رشته قنات در استان يزد است که هم اکنون حدود 20 درصد از آب مصرفي بخش کشاورزي در استان را تامين مي کنند .
 دکترپاپلي يزدي از پژوهشگران و نويسندگان حوزه آب و قنات هم در اين همايش همياري و مشارکت در بحث آب و مديريت آن را از درسهاي اجتماعي قنات برشمرد و گفت امروز بايد براي مديريت در مصرف آب ازآموزه هاي مهم  قنات از جمله موضوع مديريت يکپارچه و سنتي آب و نحوه همياري و کمک در تامين آب درس بگيريم .

گفتنی است، محورهای اصلی همایش شامل قنات، میراث ماندگار، جاذبه‌ها و گردشگری پایدار، قنات، نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط، ابعاد فنی، هنری و خلاقانه ساخت، نگهداری، احیا و مرمت قنات، ابعاد اجتماعی - اقتصادی مدیریت سنتی آب و قنات و قنات، آب: آینده ‌نگری و افق آینده است که  از 170 مقاله ارسالی به همایش 102 مقاله پذیرفته شده اند همچنين افتتاح اولين موزه قنات ايران با همکاري ميراث فرهنگي در يکي از قنات هاي قديمي اردکان از ديگر برنامه هاي جنبي اين همايش بود.

 

 
امتیاز دهی