شنبه 24 آذر 1397   04:17:17
بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

فرهنگی
1397/8/29 سه‌شنبه
معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم:
بقای کانون های فرهنگی در گرو بازآفرینی و بازکاوی پیوسته است/ کانون ها بهترین فرصت برای مهارت آموزی دانشجویان

.

دکتر غلامرضا غفاری احساس مسئولیت، حرکت داوطلبانه و سعی و تلاش دانشجویان در کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی را نقطه قوت و مایه افتخار و مباهات دانست و گفت: عضویت در این کانون ها سرمایه ای برای تک تک دانشجویان است و نقشی ارزنده در آفرینش و تولید سرمایه برای دانشگاه و در نهایت جامعه دارد.
به گزارش روابط عمومی، معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم امروز در نشست دبیران شورای هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور که به میزبانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، افزود: تنوع ، نگاه و علاقه ای که در تک تک دانشجویان عضو این کانون ها وجود دارد انتظارات متقابلی هم برای دیگر دانشجویان دانشگاه و هم برای مدیریت دانشگاه به وجود می آورد و شاید یکی از ماموریت ها و رسالت هایی که دبیران و اعضای کانون ها دارند این است که مطالبات و انتظارات را شناسایی کرده و ضمن ترغیب دیگر دانشجویان، درصدد تحقق آنها باشند.
وی با عنوان اینکه مجموعه فعالیت های کانون ها به رونق بخشی فضاهای دانشگاهی می انجامد، اظهار داشت:شکل گیری کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی به ویژه برای دانشجویانی که مدیریت یا اداره مجموعه ها را به عهده دارند، رسالت و ماموریت سنگین تری ایجاد می کند که همین مسئله موجب افزایش توانمندی آنها خواهد شد.
وی فلسفه وجودی کانونها را  تجربه کارهای جمعی و گروهی عنوان کرد و گفت: فعالیت در کانون ها این فرصت را برای دانشجویان فراهم می آورد که ضمن بازشناسی و خودکاوی،  تعامل با دیگران، قدرت و توانایی انجام فعالیت های گروهی، پذیرش تفاوت ها، مدارا و صحه صدر را فرا گیرند.
وی کسب این توانایی ها را کاملا اکتسابی و آموختنی دانست و افزود: مجموعه هایی مثل کانون های فرهنگی، هنری،دینی و اجتماعی می تواند این امکان را برای تمامی دانشجویان فراهم کند تا پس از فراغت از تحصیل در جامعه نیز بتوانند با استفاده از مهارت هایی که در طول دوران دانشجویی خود کسب کرده اند، بسیار موفق تر از دیگران ظاهر شوند.
وی بقای موثر کانون ها را در گرو بازآفرینی و بازکاوی پیوسته دانست و گفت: وظیفه ما این است که امکانات و شرایط مناسب را فراهم کنیم اما مدیریت کانون ها باید در صورت نبود امکانات کافی نیز بتوانند با مدیریت منابع و استفاده از منابعی که تاکنون از آن بهره برداری نشده است، فرصت های جدید را خلق کند .
وی برگزاری جشنواره رویش با هدف بالندگی بیشتر کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی و همچنین شکل گیری مجامع تخصصی کانون ها را از مهم ترین برنامه های معاونت فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: دستورالعمل مجامع تخصصی با هدف کمک و تعامل بیشتر با مجموعه کانون ها آماده و به دانشگاه ها ابلاغ شده تا ضمن هم افزایی بیشتر بتوانیم نتایج ارزشمندی را عاید دانشگاه و جامعه کنیم.
نشست دبیران شورای هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور که طی روزهای 29 و 30 آبان ماه به میزبانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار می شود.
 

عسگری مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
الزام اصلی کانون های فرهنگی ، خلاقیت است / تولید انسان فرهیخته مهم ترین کارویژه کانونهای فرهنگی


مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست با عنوان اینکه خلاقیت در کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی باید یک ماموریت، فرهنگ و ارزش تلقی شود، افزود: کانون ها باید میدانی برای ارتقای فعالیت های نوآورانه باشد .
عسگری تولید انسان فرهخیته را مهم ترین کارویژه کانون ها دانست و افزود: در شرایط کنونی که فرهنگ به فناوری گره خورده،  کانون های فرهنگی باید از اهمیت فضاهای اجتماعی در جهت کارآفرینی ، انتقال تجارب و تولید محتوای مناسب برای دانشجویان استفاده کنند.
وی به مشکلات اجتماعی موجود از قبیل ریزدگردها، آلودگی ها و مصرف بی رویه منابع اشاره کرد و گفت: کانون ها و مجامع تخصصی می توانند بر چالش های محوری متمرکز شوند و از طریق هم افزایی کمک حال دولت باشند.
وی با عنوان اینکه جامعه و دانشگاه از یکدیگر جدا نیستند، گفت: کانون ها باید با افزایش مهارت ها ضمن تعامل با سازمان ها و نهادهای دیگر، در فعالیت های گروهی با آنها مشارکت کنند تا در فردای پس از دانش آموختگی بتوانند از این مهارت های خود در زمینه مذاکره، مدیریت منابع و تعامل گسترده بهره مند شوند.
مدیرکل فرهنگی وزارت علوم بر لزوم شناسایی دانشجویان مستعد و ترغیب آنها به فعالیت در کانون ها تاکید کرد و گفت: با اصلاح فرایند ها در کانون ها و ایجاد چرخه مثبت بین دانشگاه و جامعه می توانیم مجموعه کم نظیری را ایجاد کنیم که قادر به تولید انسان فرهیخته و آرمانی است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ