جمعه 31 فروردین 1403  




1396/2/22 جمعه خبری - علمی: دانشگاه پیام نور نجف آباد میزبان دومین همایش ملی الگوریتم های فراابتکاری

گزارش برگزاری دومین کنفرانس ملی الگوریتمهای فرا ابتکاری و کاربردهای آن در علوم و مهندسی

 

با کمال مسرت دانشگاه پیام نور نجف آباد، تنها مجری کارشناسی ارشد هوش مصنوعی در بین دانشگاه های پیام نور کشور، مفتخر شد که برای دومین سال پیاپی میزبانی یک کنفرانس ملی را عهده دار باشد و این بار با برگزاری دومین کنفرانس ملی الگوریتم های فرا ابتکاری و کاربردهای آن که توسط انجمن سیستم های فازی ایران و در دانشگاه پیام نور نجف آباد در 21 اردیبهشت ماه برگزار گردید.

این کنفرانس در راستای ایجاد فضای رشد و ارتقای محققین عرصه کامپیوتر و هوش مصنوعی سراسر کشور برگزار گردید.

     در جلسه افتتاحیه این کنفرانس دکتر آیت رئیس دانشگاه پیام نور نجف آباد گزارشی در مورد کنفرانس ارائه نموده در مورد اهداف برگزاری کنفرانس گفت:

1-حرکت به سمت داشتن دانشگاهی پژوهشی و کارآفری: سه کارگاه ارائه شده در این کنفرانس کارگاه خلاقیت و پرورش ایده و کارگاه نقش مهندسی ارزش در توسعه محصولات استارت آپ و کارگاه بازاریابی و فروش هست. یعنی در این کنفرانس به طور مشخص و حساب شده در راستای تولید علم به ثروت و کارآفرینی حرکت کرده ایم و سعی کردیم کارگاه ها در این زمینه باشد.

2-هدف بعدی در برگزاری کنفرانس های ملی در دانشگاه پیام نور نجف آباد پرورش نیرو و استعداد بوده است و به همین منظور در هر دو همایش ملی که در این دانشگاه برگزار گردیده است فقط از دانشجوهای مرکز نجف آباد استفاده شده است و این منجر به این شده است که ما تیمی در شهرستان از دانشجویان خودمان داشته باشیم که برای سومین بار یک کنفرانس ملی را به طور کامل و حرفه ای اجرا کنند  و اینها یک نوع ذخیره علمی، پژوهشی برای شهرمان شده اند که می توانند تجربیات خوبی را که در برگزاری کنفرانسهای ملی دارند به بقیه منتقل کنند.

3- ایجاد بستر ارتباطی برای محققین عرصه هوش مصنوعی کاربردی در سراسر کشور. در این  همایش بیش از 130 مقاله توسط کمیته عملی دریافت شد و در راستای اهمیت به کیفیت همایش برترین ا ین مقالات مبتنی بر شاخص های پژوهشی و به خصوص رعایت اخلاق پژوهش انتخاب و پذیرش گردید.

     در ادامه دکتر آیت ضمن معرفی و خیر مقدم به اساتید مدعو کمیته علمی دکتر کبودیان از دانشگاه رازی کرمانشاه، آقای دکتر جزایری از دانشگاه نوشیروانی بابل، و دکتر احمد پور به ارائه سخنرانی کلیدی خود تحت عنوان تحولات الگوریتم های هوش مصنوعی پرداختند.

    دانشیار مهندسی کامپیوتر و رئیس مرکز نجف آباد در ارتباط با تحولات الگوریتمهای هوش مصنوعی گفت: در مقدمه باید بدانیم که مهمترین هدیه ای که به بشر اعطاء شده فهم و عقل اوست و با طرح این سوال که هوش چیست گفت: در این جا من هوش را اینگونه تعریف می کنم که هوش عبارت است از کاربست تجارب و پتانسیل های موجود در راستای بهینه تر کردن شرایط و حل مسائل. ما وقتی باهوشیم که بتوانیم از امکانات موجود استفاده کنیم و یکی از امکانات موجود تجارب سایرین است. سنت اگر  با تعریف خاص خود به معنی انباشت خرد پیشینیان، باشد مورد تایید عقل هم هست.

     دکتر آیت در پایان سخنرانی خود راجع به روشهای حل مسئله گفت: بعضی مسائل جواب قطعی دارند بعضی جوابهای بهینه دارند که مبتنی بر شاخص هست یعنی شما باید یک شاخصی داشته باشید که بتوانید مبتنی بر آن شاخص  خوب یا بد بودن جواب را مشخص کنید. در هر عرصه علمی هم این مبحث مطرح است.

     پس از سخنرانی کلیدی دکتر آیت کارگاه های آموزشی و ارائه مقالات همزمان در سالنهای ارایه دانشگاه پیام نور نجف آباد برگزار گردید.

 
امتیاز دهی