پدافند غیر عامل
یادداشت نماینده اهمیت و تاریخچه پدافند غیر عامل

این که دولت به پدافند غیر عامل اهمیت بدهد و وزرا و مسئولین دولتی به آن اهتمام کنند تذکر داده ایم ونظرات رهبری به دولت و آن ستاد ابلاغ شده است. امروز پدافند غیرعامل برای ما مهم است.بخش هایی دارند انجام می دهند، اما در عین حال باز بایستی کار کرد، تلاش کرد واین امکانات را در اختیار پدافند غیرعامل قرار بدهید.                          مقام معظم رهبری(مدظله)

مفهوم و موضوع « پدافند غیرعامل » را می توان در دور اندیشی خلاصه کرد و یکی از صفات مومن دوراندیشی است و دشمنِ دوراندیشی، غفلت دست اندرکاران و تک تک افراد یک جامعه است. البته دوراندیشی، با قوت قلب، اراده­ی قوی دست یافتنی است. به طور اجمالی و برگرفته از تاریخ، عدم توانایی و یا درک کم از دوراندیشی، نتیجه گیری­های ناقص و تصمیمات ناتوان به دنبال دارد، از طرفی سرانجام دوراندیشی سلامتی فرد و جامعه را بدنبال دارد.

اقدامات پدافندغیرعامل در سیر تاریخی از تمدن های اولیه در جهان مدنظر بوده است و در شیوه های مختلف حسب استراتژیک منطقه و حتی در جنگ های پیامبران(ص) نیز مشاهده شده است؛قرآن کریم در آیه 80 از سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: و ما به او «حضرت داود (علیه السلام)» ساخت زره را تعلیم نمودیم، تا شما را از آسیب جنگ در امان بدارد. پس آیا از شکر گریزانید؟ و یا حفر خندق که برای حفظ جان و تأمین امنیت گروهی با هدف پیشگیری از حملات غافلگیرانه دشمن صورت گرفت نمونهایی تاریخی از اقدامات پیشگیرانه ملل مختلف با هدف حفظ جان، ‌ ادامه حیات و حفظ سرزمین، جلوگیری از غافلگیری و ارتقاء توان رزم محسوب می شود، هنوز هم در آستانه قرن بیست و یکم که جهان آکنده از منازعات ژئوپلتیک بوده و نشانه ای از خاتمه ی قریب الوقوع درگیری های مسلحانه دیده نمی شود،انجام اقدامات پدافند غیرعامل توسط کشورهای مختلف استمرار داشته و جایگاه ویژه­ ی خود را در سیاست های دفاعی کشورها و ملل مختلف به عنوان یک نیاز حیاتی حفظ نموده است و با روش های مختلف ادامه یافته است.

پیشگیری بهتر از درمان است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر