استان ها
1402/11/2 دوشنبه
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور خبر داد:
تبدیل کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی به اتاق‌های مسئله محور

.

به گزارش روابط عمومی دکتر محمدی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور در نشست با مدیران فرهنگی مراکز و واحدها، دانشجویان فعال فرهنگی انجمن های علمی، انجمن اسلامی و بسیج دانشگاه پیام نور استان اصفهان اظهار داشت: کار فرهنگی زمان بر و دشوار است و سختی های خود را می طلبد. در کار فرهنگی کار ویترینی و بی بازده و بی خاصیت ممنوع است و این مدل کارها بازدهی منفی شان بیشتر از نپرداختن به آنها است و باید وظایفمان را انجام دهیم و به نتیجه مطلوب اندیشید.

وی تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه، کار فرهنگی اصل است نه کار حاشیه ای و فوق برنامه و الحمدلله استان اصفهان با پتاسیل های خوبی که دارد جزء برترین هاست و باید از این فرصتها و امکانات نهایت استفاده را بکند.

دکتر محمدی در رابطه با اینکه حضور دانشجویان در دانشگاه پیام نور به واسطه مجازی بودن کمرنگ هست عنوان داشت: جهت حضور مؤثرتر اساتید و هم به حداقل رسیدن کلاس های مجازی مدل های خوبی در دستور کار سازمان مرکزی هست و باید کاری کنیم تا پویایی و حضور موثر دانشجویان در دانشگاه چشمگیر باشد. در این مورد هم باید بدانیم که دانشگاه عمدتا به سمت فضای مجازی میرود و ما باید خواسته یا نا خواسته فعالیتهای فرهنگی مجازی را به شدت دنبال و تقویت کنیم؛ مانند برگزاری مسابقات، کتابخوانی ها همه فعالیت ها به صورت مجازی برگزار شود و در این زمینه به روز و مورد نظر دانشجویان حرکت کرد.

وی همچنین در مورد اینکه دانشگاه پیام نور در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مجازی باید پیش قراول باشد ابراز داشت: باید کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی را به اتاق‌های مسئله محور تبدیل کرد و برای آنها کارهای چند وجهی تعریف نمود که هم به نفع خود دانشجو و دانشگاه باشد که می توان این طرح را در قالب آموزش های آزاد و برگزاری دوره های مورد نیاز ارائه داد تا مشکلی از دانشگاه و جامعه حل شود نه اینکه صرفا پاتوقی برای گذران وقت دانشجویان باشد.

محمدی خاطر نشان کرد: فضاهای OTC را باید در دانشگاه پیام نور هم برای مهارت محوری، کارآفرینی و هم درآمدزایی اقتصادی فعال کرد و در این راستا باید از چتر حمایتی دانشگاه استفاده کرد. معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: یکی از چالش های مهم نظام بحث شغل و اشتغال جوانان است و با توجه به جنس دانشجویان، دانشگاه پیام نور میتواند پیشران این مسئله باشد و در این راستا می توانیم محصولات و دستاوردهای جشنواره های حرکت، رویش و نشریات را پیوست فعالیت های کارآفرینی و اشتغالزایی کنیم که شناسایی، بستر سازی، هم افزایی و ساماندهی این فعالیتها می تواند از مهمترین وظایف ما باشد.

وی ادامه داد: همچنین در این رابطه رایزنی های خوبی با دانشگاه فنی و حرفه ای داشته ایم و مشاغل نو ظهوری را برای اجرای در دوره های مهارت افزایی و کارآفرینی طراحی و سرفصل بندی نموده‌ایم که دانشجويان بتوانند همراه با دریافت گواهی های معتبر از این دوره ها، وام های اشتغال زایی دریافت کنند و وارد بازار کار و حرفه تخصصی خود شوند.

ایشان افزود: در خصوص بحث انتخابات هم برگزاری جلسات، هم افزایی و پرسش و پاسخ با رئیس دانشگاه و کارکنان و برقراری ارتباط عاطفی اثر گذار، این فعالیت ها می تواند عامل مهمی در جذب دانشجویان و ایجاد علقه به نظام اسلامی را فراهم نمود.

دکتر محمدی در پایان سخنان خود به طرح فرهنگی اجتماعی در دستور کار سازمان اشاره داشت: طرح دانشگاه محله را داریم که در آن دوره هایی تعریف می‌شود که همه کسانی که در اطراف محیط دانشگاه هستند بتوانند از فضا و امکانات فرهنگی تفریحی دانشگاه پیام نور استفاده کنند، مسئولیت اجتماعی و هویت اجتماعی با مدل "خانواده -دانشگاه -مسجد" را بتوان در هر محله ای با محوریت مسجد پیاده کنیم که در این حوزه اصفهان، تبریز، کرمانشاه و کرمان پایلوت این طرح هستند. این طرح به این روش می باشد که مشکلات هر محله را در مسجد مطرح، احصاء و حل کنند و با نقش آفرینی اساتید دانشگاه پیام نور، دانشجویان و انجمن‌های علمی، هم‌افزایی خوبی اتفاق بیفتد. همچنین در حمایت اساتید ماده یک، تنها دانشگاهی که این طرح را عملیاتی کرده، دانشگاه پیام نور است. برنامه های خوب معرفتی و فرهنگی که بازدهی خوبی دارد و با پر کردن نمره فعالیت فرهنگی استادان می‌توان فعالیتهای فرهنگی خوبی انجام داد و مدیران فرهنگی باید هنر استفاده از این فرصت را داشته باشند که به ازاء رشته های مختلف و تخصص های مختلف،کار تعریف کنند و از ظرفیت بالای استادان هیئت علمی استفاده و بهره لازم را ببرند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر