استان ها
1398/8/18 شنبه
با حضور دکترابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران ؛
نشست بسیج اساتید دانشگاه پیام نور فارس برگزار شد

.

نشست بسیج اساتید فارس با عنوان "معمای امنیت و قدرت در روابط ایران و آمریکا" در شیراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ، دراین نشست که با حضور اساتید بسیجی دانشگاه های استان فارس به میزبانی دانشگاه پیام نور استان فارس برگزار شده بود، مسائل پیچیده کشورمان در روابط با نظام جهانی با محوریت آمریکا و صهیونیزم جهانی تبیین و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه ترامپ امروز صراحتا اعلام می کند که دیگر نمی تواند هزینه های اقتصادی، امنیتی برای کشورهای مختلف را بدهد، اظهارداشت: در داخل آمریکا نیز این چالش به وجود آمده که چرا ایالات متحده در ۱۸ سال گذشته ۷هزار میلیارد دلار هزینه نظامی در خاورمیانه انجام داده ولی منجر به امنیت بیشتر برای این کشور نشده است.
دکتر ابراهیم متقی افزود: امروز آمریکا، دچار پارادوکس بین امنیت و قدرت است. اگر میخواهد قدرت بیشتری اعمال کند یا قدرت بیشتری تولید کند، این قدرت نه تنها منجر به امنیت بیشتر نمی شود بلکه کمتر هم می شود.
وی با بیان اینکه برکسی پوشیده نیست که روحیه آمریکایی ها روحیه جنگ و کاربرد قدرت نظامی است، اظهارداشت: قدرت بازدارنده ایران در منطقه موجب شده که ریسک طرف مقابل علیه هرگونه اقدام نظامی علیه کشورمان افزایش یابد. ایران نشان داد که قدرت با قدرت کنترل می شود نه با سازش، مماشات و نقطه ضعف نشان دادن
این استاد دانشگاه با تشریح اینکه چرا ترامپ از حمله نظامی به برخی مناطق و پایگاه های ایران منصرف می شود؟، یادآور شد: برخی از این مجموعه ها به این جمع بندی رسیدند که اگر چنین اقدامی از سوی آمریکا انجام بگیرد، مطمئنا ایران اقدامات متقابل را در ارتباط با ایالات متحده در منطقه انجام می دهد و آمریکا آمادگی واکنش پرشدت را ندارد. آمریکایی ها یک تصمیم سخت گرفتند و اینکه از کاربرد قدرت در فضای مرزهای جغرافی ایران خودداری کنند.
وی افزود: در فضای خارج از فضای مرزهای جغرافی ایران هم آمریکایی ها هیچ اقدام نظامی مستقیمی انجام نداده اند. ما هم علیه آنها اقدام مستقیمی در خارج از مرزهایمان به انجام نداده ایم. ساقط کردن پهپاد آمریکایی در 4 مایلی آب های ایران نیز نشان داد که ایران آماده کاربرد قدرت است وقدرت ایران یک قدرت نامتقارن است.
متقی با بیان اینکه ایران با کمترین هزینه دربرابردیپلماسی تهدید آمریکا امنیت سازی کرده است، افزود: علیرغم تحریم های اقتصادی وتسلیحاتی و محدودیت های راهبردی،جمهوری اسلامی ایران توانسته است قابلیت خود را ارتقا داده و به قدرت بازدارنده نائل شود.
ایران سالیانه کمتر از ۵میلیارد دلار هزینه دفاعی دارد که این میزان یک سوم هزینه های دفاعی امارات، ۴۰درصد کویت و ۵درصد هزینه های دفاعی عربستان است.
استاد روابط بين الملل دانشگاه تهران و كارشناس مسائل سياسي افزود: متاسفانه در ایران یک فضای اجتماعی و سیاسی وجود دارد که معادله قدرت در کشور را بر نمی تابد . این فضا عمدتا تحت تاثیر یک فضای رسانه ای بین المللی است که تولید ادبیات چالشی در برابر نظام سیاسی می کند.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای حوزه های رسانه ای و مالتی مدیا افزود: حوزه های رسانه ای ما در سطح ملی قابلیت تحرک و نقش یابی در فضای امروز دنیا را ندارند.
گفتنی است معاون دانشگاه پیام نور استان فارس نیز دراین نشست  اظهارداشت: روحیه زیربار زور نرفتن ویژگی ممتاز مردم ایران به ویژه بعد از انقلاب جمهوری اسلامی است.
دکتر سعید مظلومیان افزود: ما با اهداف بسیار والایی انقلاب کردیم و برای این انقلاب هم هزینه های زیادی داده شده وخود این هزینه ها اجازه نمی دهد ما از آن اهداف و آرمانها دست بکشیم و یا عقب نشینی کنیم.
وی اضافه کرد: فکر شرایط آرام و بدون چالش باید از سر بیرون کرد مگر اینکه از اصل و اساس دست بکشیم که نشدنی است.چرا که هم در مسائل دینی و مسائل ملی این حالت تصور نمی شود.
وی یادآور شد: عملکرد مردم ایران در اسکتبار ستیزی هم خوشبختانه افتخار بزرگی در جهان ایجاد کرده که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری دیگر برای تمام دنیا آشکار شده که یک ملت در مقابل آمریکا ایستاده و به هیچ وجه کوتاه نمی آید. ابهت پوشالی آمریکا از بین رفته است . ملت ما سختی ها و فشارها را متحمل می شود به امید تحقق وعده الهی که همان پیروزی حق بر باطل است.
خاطرنشان می شود این نشست از سوی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان فارس با همکاری بسیج اساتید استان فارس و دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور استان فارس برگزار شده بود.
 
 
 
 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر