.
به گزارش روابط عمومی دکتر مهدی محمدی معاون فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور در این مراسم که با حضور برخی از مسئولین سازمان فنی و حرفه ای کشور در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار داشت: در دنیای پویای امروز، نیاز به نیروی کار ماهر و خلاق بیش از هر زمان دیگری احساس می شود از یک سو، بازار کار اشباع شده از فارغ التحصیلان دانشگاهی و از سوی دیگر، کمبود مهارت های کاربردی چالش اصلی این افراد در مسیر یافتن شغل مناسب به شمار می رود.
دکتر محمدی ادامه داد: در سال های اخیر، نرخ رشد دانش آموختگان دانشگاهی به طور چشمگیری افزایش یافته است، با این حال، کمبود مهارت های عملی و کاربردی مانع از استخدام و کارآفرینی بسیاری از این افراد می شود.
معاون فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی ادامه داد: هرچند دانشگاهها متولی اشتغال نیستند اما مسئول آموزش دانشجویان توانمند و دارای مهارت لازم برای ورود به دنیای کسب وکار هستند. فارغ التحصیلان دانشگاهی باید به مهارت های مورد نیاز بازار کار مجهز باشند و ایجاد بستر این مهم، وظیفه دانشگاه است.
وی افزود: با توجه به اشباع شدن بازار اشتغال برای تحصیلکردگان دانشگاهی طی چند سال اخیر، فراگیری یک مهارت برای هر دانشجو و فارغالتحصیل دانشگاهی ضروری است. دکتر محمدی بیان کرد: راهاندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) را گامی ارزنده در راستای توانمندسازی مهارتی دانشجویان دانشگاه پیام نور و کمک به اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه عنوان کرد.
معاون فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی گفت: این مرکز در راستای اجرای طرح توانمند سازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال در مراکز دانشگاه پیام نور راهاندازی شده است.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات دانشجویان و در نهایت دانش آموختگان عدم داشتن مهارت لازم جهت ورود به بازار کار می باشد که با برنامه ریزی در این خصوص این توانمندی در فرد ایجاد خواهد شدکه بتواند در کنار یادگیری مباحث تئوریک از نظر مهارتی توانمندی لازم را کسب نماید گذراندن این دوره ها باعث می شود افراد با توانمندی و اخذ آموزش های مهارتی، جرات ورود به بازار کار و جذب در مشاغل مورد نظر خود را داشته باشند و یا به صورت خود اشتغالی کسب و کار راه بیاندازد.
معاون فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی خاطر نشان کرد: این مرکز باهدف توانمندسازی مهارتی دانشجویان و کمک به اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی بر پایه سه فرآیند اصلی نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و نهایتا ارائه خدمات مهارتآموزی موردنیاز بازار کار به دانشجویان با تکیه بر ظرفیتهای بالقوه و بالفعل دانشگاه راه اندازی شد. معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور درباره ضرورت این مرکز گفت: مرکز TMC با درک این چالش، برنامه های متنوعی برای تقویت مهارت های دانشجویان پیام نور و آماده سازی آنها برای ورود به بازار کار ارائه می دهد. وی در بخشی دیگر سخنان خود افزود: مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) دانشگاه پیام نور با هدف توانمندسازی مهارتی دانشجویان و کمک به اشتغال پایدار فارغ التحصیلان دانشگاهی تاسیس شده است.
دکتر محمدی در پایان افزود: فعالیت مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی(TMC) در بلند مدت، حرکت به سوی دانشگاهی با فارغ التحصیلان ماهر و بدون دغدغه شغلی را رقم خواهد زد.
در ادامه دکتر سلیمانی، رئیس گروه توسعه مهارت های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: این مرکز با اتکا به ظرفیت های بالقوه و بالفعل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، در سه حوزه اصلی فعالیت می کند. نیازسنجی مهارتی: شناسایی نیازهای بازار کار و مهارت های مورد تقاضای کارفرمایان، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی: راهنمایی دانشجویان در انتخاب مسیر شغلی مناسب و معرفی فرصت های آموزشی و مهارتی، ارائه خدمات مهارت آموزی: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و کاربردی متناسب به نیازهای بازار کار
دکتر سلیمانی خاطر نشان کرد: خدمات مرکز TMC؛ ارائه مشاوره شغلی و تحصیلی به دانشجویان و فارغ التحصیلان، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و کاربردی در حوزه های مختلف، ارائه خدمات کارآفرینی و توسعه کسب و کار، برگزاری کارگاه های آموزشی و سمینارهای تخصصی، انجام پژوهش های مرتبط با بازار کار و نیازهای مهارتی، ایجاد ارتباط با کارفرمایان و مراکز کارآفرینی است.
رئیس گروه توسعه مهارت های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد : برای ایجاد مراکز نیاز با شوراي راهبري است که ركن هدايتگر و تصميمگير مركز است و شامل نماينده اداره كل - رئيس مركز معين- به عنوان رئيس شورا، نماينده دانشگاه، نماينده كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايي آموزشگاههاي فني و حرفهاي آزاد استانt ها نماينده انجمن صنفي دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي غيردولتي استان، مدير اجرايي مركز به عنوان دبير شورا است .
دکتر سلیمانی تصریح کرد: دانشگاه مي تواند مدير اجرايي مركز را از بين كاركنان دانشگاه یا از بين آموزشگاههاي آزاد داراي صلاحيت فني و تخصصي و فعال در شهرستان و يا معرفي شده از سوي مركز معين انتخاب نمايد. رئیس گروه توسعه مهارت های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پایان افزود: با برنامه ریزی و سیاستگذاری انجام شده به زودی شاهد دانشجویان و دانش آموختگان با مهارت فنی و کاربردی در دانشگاه پیام نور خواهیم بود.
دکتر علی خداشاهی ،مدیر کل امور دانشجویان دانشگاه اظهار داشت: راهاندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) را گامی موثر در مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه است و بستری برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی است.
دکتر خداشاهی گفت: هدف ما هر دانشجو، هر دانش آموخته حداقل یک مهارت کاربردی است و در بلند مدت برنامه ایجاد این مرکز حرکت به سوی دانشگاهی با فارغ التحصیلان ماهر و بدون دغدغه اشتغال است.
مدیر کل امور دانشجویان ادامه داد: اهداف ما از ایجاد مراکز TMCبرگزاری دوره های مختلف اشتغال، کارآفرینی و مهارت آموزی در سطوح مختلف، فراهم سازی بستر های اشتغال مولد برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف در مراکز و واحدها، گسترش آموزش های مهارت محور بین دانشجویان و فارغ التحصیلان، راه اندازی دوره های آموزشی تخصصی متناسب با نیاز بازار کار و رشته های دانشگاهی، اجرای آموزش های هیبریدی (کهاد مهارتی ویژه دانشجویان در حال تحصیل)، اجرای آموزش های طرح نخلستان(مهارت های فناوری اطلاعات(، استفاده از دانش آموختگان متخصص در امر مهارت آموزی، ایجاد ارزش آفرینی برای مهارت آموزی و حرکت به سوی علم توام با عمل، افزایش جذابیت بازار کار برای دانشجویان و دور کردن آنها از آموزش های صرفا تئوری، همکاری با تمام عناصر و ظرفیت های دانشگاه جهت ایجاد فضای مناسب برای مهارت آموزی و اشتغال زایی، توسعه بسترهای مهارت آموزی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان سایر دانشگاه های استان،توسعه مهارت های تقاضا محور با توجه به نیازهای جامعه و صنعت و... است.
دکتر خداشاهی ضمن تاکید به اینکه برای ایجاد مراکز TMC در دانشگاه نیاز به عقد تفاهم نامه بین دانشگاه پیام نور استان ها با اداره کل آموزش و فنی و حرفه ای آن استان نیست تصریح کرد: مراحل استقرار مركزTMC: 1- درخواست رسمي دانشگاه پیام نورمرکز... از اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان ، مبني بر استقرار مركزمهارت در دانشگاه 2-تخصيص فضايي مناسب توسط دانشگاه به منظور استقرار حداقل يک نفر به انضمام تجهيزات و ملزومات اداري و برخوردار از اتوماسيون اداري براي فعاليت مرکز 3- انتصاب مدير اجرايي مركز (دانشگاه مي تواند مدير اجرايي مركز را از بين كاركنان دانشگاه یا از بين آموزشگاههاي آزاد داراي صلاحيت فني و تخصصي و فعال در شهرستان و يا معرفي شده از سوي مركز معين بر اساس رتبه بندي آموزشگاه هاي آزاد و تاييد شده توسط كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد استان) انتخاب نمايد 4- پس از صدور و اعطاي مجوز ايجاد مركز توسط اداره كل فنی و حرفه ای (آن استان) که با اعتبار 5 ساله است تهيه و نصب تابلو (در كنار درب ورودي دفتر مركز و ورودي ساختماني كه دفتر مركز در آن مستقر ميباشد) 6-افتتاح رسمي مركز توسط رئيس دانشگاه و مدير كل آموزش فني و حرفهاي استان است
مدیر کل امور دانشجویان بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای هم جهت راه اندازی در استان ها و شهرستان ها تعهداتی دارند منجمله :اعطاي مجوز تأسيس مرکز TMC، تعيين یکی از مراكز آموزش فنی و حرفه اي تحت پوشش به عنوان مرکز معین-بررسی و تأیيد نهایی دوره هاي آموزشی تعریف شده توسط دانشگاه- برگزاري آزمون هاي پایان دوره- صدور گواهينامه هاي مهارت براي قبولشدگان در آزمون هاي پایان دوره- بيمه نمودن مهارت آموزان در برابر حوادث- ایجاد دسترسی پورتال جامع اداره کل فنی و حرفه ای به مدیر اجرایی مرکز TMC دانشگاه و... است که با رغبت و انگیزه در جهت مهارت ورزی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه پیام نور تلاش خواهند کردد.
دکتر خداشاهی ضمن اشاره به اینکه سه حوزه اصلی مرکز TMC شامل؛ نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی،ارائه خدمات مهارت آموزی در پایان افزودند: جهت هدایت گر به سمت مهارت کاربردی و اشتغال این مرکز زیر نظر شورای راهبردی است ،رئیس شورا رئیس مرکز معین یا همان اداره کل فنی و حرفه ای استان است.