فناوری و پژوهش
1400/9/30 سه‌شنبه
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور :
بسترهای بسط پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای و تجاری‌سازی نتایج پژوهش فراهم می شود/ ماموریت دانشگاه، تربیت سرمایه انسانی پژوهشگر و فناور است

.

دکتر محمد علی ابراهیمی گفت: معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور به دنبال آن است که با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌خصوص اعضای هیات علمی زمینه بسط پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای و تجاری‌سازی نتایج پژوهش را تا تحقق کامل اهداف دانشگاه پیگیری کند و موتور محرکه دانشگاه در این بخش باشد.
به گزارش روابط عمومی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور در آیین نکوداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان برتر دانشگاه پیام نور که امروز به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی برگزار شد، ضمن تبریک به جامعه علمی و پژوهشی کشور افزود: هفته پژوهش، بهانه ای برای یادآوری، بازخوانی سیاست‌ها و تاکید مجدد بر اهمیت پژوهش و پژوهشگری و نیز فرصتی مغتنم برای تجلیل و تکریم مقام شامخ پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان کشور است.
وی تصریح کرد: در دنیای امروز، جوامع با مسائل و معضلات چند بعدی و پیچیده‌ای مواجه هستند که حل این مسائل و یافتن پاسخ های بهینه، مستلزم درک و شناخت دقیق از ماهیت، ابعاد و دامنه تاثیر این مسائل است و روشن است که این شناخت، جز در سایه طراحی و اجرای نظام‌مند تحقیقات علمی، میسر نخواهد شد.
دکتر ابراهیمی با اشاره به محدودیت های پاندمی کرونا برای برگزار هفته پژوهش در کشور، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا و تداوم آن، تاثیرات مختلف مثبت و منفی را دربرداشته است و از یکی از تبعات این بوده که با وجود تلاش‌های فراوان برای جلوگیری از افت فعالیت‌های پژوهشی، عدم حضور موثر اساتید و دانشجویان در فضای دانشگاه ها، تاثیر منفی خود را در عرصه پژوهش برجای گذاشته است.
وی با عنوان اینکه بطور حتم و با شناسایی موانع مختلف و برطرف شدن نقاط ضعف، پژوهش از دور می‌تواند هر روز کیفیتی بیشتر نسبت به قبل پیدا کند، اذعان داشت: اکنون ورود فعالیت های پژوهش و فناوری به حوزه فضای مجازی و کمبود محتوای آزمایشگاه های مجازی در این ایام از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود.
وی معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه پیام نور را مجری و هدایت کننده سیاست های دانشگاه در این حوزه و متولی فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی، توسعه قابلیت‌ها، شبکه‌سازی، کارافرینی و تولید ایده مبتنی بر رویکردی مشارکت‌جو و نقدپذیر دانست و گفت: فرایند پژوهش و فناوری دانشگاه با هدف تربیت سرمایه انسانی پژوهشگر و فناور است و قوام بخش آموزش خواهد بود.
دکتر ابراهیمی با اشاره به  اهم راهبردها و برنامه های دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری اظهار داشت: استقرار نظام علم‌سنجی و ارتقاء كمّي و كيفي دانشگاه در مولفه‌هاي موثررتبه بندی، ظرفيت سازي براي ايجاد و توسعه نظام مديريت دانش در دانشگاه متناسب با     استانداردهاي ملّي و بين المللي،تقويت و گسترش فعاليت‌هاي پژوهشی گروهي اعضاي هيات علمي، توسعه همكاري‌هاي متقابل دانشگاه، صنعت و جامعه،توسعه و تقويت مشاركت و همكاري‌هاي ملّي و بين‌المللي و افزایش تعامل علمی با دانشگاه های کشور ،حمايت و پشتيباني از تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي و فناوري دانشگاه با استفاده از بخش خصوصی، زمينه سازي جهت احراز مرجعيت علمي-پژوهشي براي فعاليت هاي فناورانه و نوآورانه با رویکرد آموزش از دور و یادگیری ترکیبی، توسعه مراكز پژوهش و فناوري خودگردان، توسعه مراكز نوآوري در دانشگاه،افزایش تولید محتوای آموزشی (کتاب خودآموز و محتوای الکترونیکی)، به ویژه به منظور تدریس در همه دانشگاه های کشور و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در حوزه پژوهش و فناوری را بخشی از این برنامه هاست.
معاون پژوهشی و فناوری با اشاره به تعداد مقالات چاپ شده اعضای هیات علمی دانشگاه  گفت: از سال 92 تا 99، تعدادمقالات بارگذاری شده در سیستم گلستان دانشگاه، به طور متوسط 4900 مقاله در هر سال بوده است و دردر مجموع 42631 مقاله توسط اعضای هیات علمی دانشگاه در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.
وی از انتشار 2820 عنوان کتاب شامل ؛2600 عنوان خودآموز درسی ، 220 عنوان فرادرسی و 116 کتاب در دست تدوین در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: دانشگاه پیام نور دارای 36 عنوان نشریه فعال است که از این تعداد 25 عنوان دارای مجوز علمی از کمیسیون نشریات وزارت عتف است.
دکتر ابراهیمی ضمن تقدیر از تمامی پژوهشگران پرتلاش دانشگاه پیام نور گفت: به رسم یادبود هدایایی به این عزیزان که در عرصه های تحقیقاتی و پژوهشی اثرگذار هستند، تقدیم می شود.
 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر