فناوری و پژوهش
1397/12/15 چهارشنبه
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در سومین جشنواره سراسری فناوری نانو:
هنوز در عرصه نانوفناوری در حوزه بهره گیری اقتصادی خوب عمل نکردیم

.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور کشور گفت: با وجود اقدامات خوب ستاد ویژه نانو، هنوز در عرصه جهانی و بهره مندی از نانوفناوری در حوزه اقتصادی موفق عمل نکردیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، محمدعلی کریمی در سومین جشنواره سراسری دانشجویی فناوری نانو در دانشگاه پیام نور بابل اظهار کرد: گرچه در حوزه نانو رتبه چهارم را در تولید مقالات داریم اما هنوز در عرصه جهانی در بهره مندی از نانوفناوری در حوزه اقتصادی موفق عمل نکردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نانو به صورت پر رنگ مسئله محور حرکت نکرده ایم و چندان اثرگذار نبودیم، افزود: نباید به داشتن صرف دانش، اطلاعات و مقالات در حوزه نانو اکتفا کرد بلکه باید درصدد باشیم که دریابیم چگونه باید با علم نانو تغییری در زندگی، جامعه، صنعت و اقتصاد خود ایجاد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور تصریح کرد: در گذشته کشوری که فرضا سد و کارخانه و پالایشگاه می‎‌ساخت کشوری صنعتی و ثروتمند بود اما اکنون ثروتمند بودن و پیشرفته بودن معیارهای دیگری دارد. شاهدیم کره جنوبی، آلمان، فرانسه و... در تولید مقالات نانو از کشور ما در رده پایین‎تری هستند ولی در بهره‌گیری از علم نانو از ما بسیار جلوترند. باید در علمی که مدعی باسوادی در آن هستیم به معنای واقعی و بر اساس تعریف جدید یونسکو از سواد با سواد باشیم. یعنی از اطلاعات و دانش مان در حوزه نانو بتوانیم تغییراتی محسوس در زندگی و صنعت و کشاورزی و اقتصادمان ایجاد کنیم.

عضو هیات رئیسه دانشگاه پیام نور کشور خاطرنشان کرد: کره جنوبی به تنهایی از فروش محصولات سامسونگ در سال 2018 حدود 200 میلیارد دلار درآمد داشته درحالی که که میزان درآمد کل صادرات کشور ما زیر 100 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته به سبب نگاه عمل‌گرایانه‌ای که به علوم دارند موفق هستند، یادآور شد: به عنوان نمونه نگاه غیر رقابتی به صنعت خودروسازی ما منجر به صنعتی فرسوده و عقب مانده شده است. زیرا متولیان و دست اندرکاران این صنعت هرگز در پی بهره مندی از فناوری های روز نظیر نانو که به تنهایی 30 بخش صنعت خودرو سازی را میتواند متحول کند و وارد عرصه رقابت شود نیستند. باید به طور جدی صنعت و اقتصاد خصولتی و بی رقیب جای خود را به رویکرد رقابتی در عرصه جهانی بدهد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصاد و علم دنیا مرتبط با اصل رقابت است، ادامه داد: علت واگذاری کمپانی مثل نوکیا عدم توجه و غفلت مدیران آن به نوآوری‌ها در کنار رقبایی نظیر آیفون و سامسونگ بود. به نحوی که در فاصله فقط سه ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ این غفلت منجر به حذف آن از عرصه رقابت با رقبا شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: کشور هلند به اندازه وسعت مازندران و گلستان است اما صادرات بخش کشاورزی هلند به تنهایی بیش از کل صادرات ایران است چون نگاه نوآوری و بهره مندی از علم و دانش های روز دنیا در کشاورزی دارند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که مقولاتی نطیر برق، آب، سوخت، دارو و... سوبسیدی باشد و رقابتی در بین تولیدکنندگان نباشد، اقتصاد دانش بنیان که اساس و مبنای آن دانش عمل گرایانه است امری غیرممکن خواهد بود. در یک کلام اهالی دانشگاه، صنعت، کشاورزی و آحاد مدیران ما باید بر اساس تعریف جدید با سواد باشند.

دکتر کریمی به ضرورت یادگیری منجر به تغییر رفتار پایدار اشاره کرد و گفت: باید یادگیری در آموزش و پرورش، آموزش عالی و... منجر به تغییر رفتار شود یعنی علم عمل‌گرایانه داشته باشیم. باید از نانوفناوری و سایر علوم و فناوری ها به گونه‌ای استفاده کرد که راندمان و کیفیت محصولات ما را افزایش دهد و هزینه ها را کاهش دهد. این امر با سپردن سکان مدیریت و برنامه ریزی به افراد باسواد دور از دسترس نیست.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر