اخبار
1403/12/20 دوشنبه
به همت دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نور؛
نشست علمی «برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی» در دانشگاه پیام نور برگزار شد.

.

دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نور در راستای برگزاری سلسله نشست‌های علمی تخصصی خود، نشست علمی «برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی» را با هدف بررسی ضرورت، اهمیت و چالش‌های میان‌رشته‌ای شدن برنامه‌های درسی در آموزش عالی به‌صورت مجازی در دانشگاه پیام نور برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی، دکتر سرمدی رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نور با تأکید بر اهمیت توسعه برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای، اظهار داشت: در دنیای امروز، تخصص‌های علمی به سمت همگرایی و تعامل بین‌رشته‌ای حرکت کرده‌اند و دانشگاه‌ها باید متناسب با این تغییرات، الگوهای آموزشی خود را بازنگری کنند. برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای نه‌تنها به دانشجویان کمک می‌کنند تا مهارت‌های چندبعدی کسب کنند، بلکه زمینه‌ای برای نوآوری‌های علمی و پژوهشی نیز فراهم می‌کنند.
وی با اشاره به روند جهانی شدن علم و نیاز به پاسخگویی به چالش‌های پیچیده اجتماعی، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور به‌عنوان یکی از نهادهای پیشرو در توسعه آموزش‌های نوین، در تلاش است تا با گسترش دوره‌های میان‌رشته‌ای بستری برای پرورش متخصصانی با رویکرد چندوجهی فراهم آورد.
در ادامه ی نشست، دکتر سید محمد شبیری به ارائه تجربه زیسته رشته آموزش محیط‌زیست پرداخت و با اشاره به جایگاه این رشته در آموزش عالی، بیان کرد: آموزش محیط‌زیست یک حوزه میان‌رشته‌ای است که با علوم مختلفی همچون زیست‌شناسی، مدیریت، علوم اجتماعی و فناوری اطلاعات در ارتباط است. برای ارتقای این رشته، نیاز به بازنگری در برنامه‌های درسی و تطبیق آن با نیازهای جامعه و محیط‌زیست داریم.
وی افزود: یکی از موانع اصلی در توسعه آموزش محیط‌زیست، نبود ساختارهای منسجم برای تلفیق مفاهیم علمی با نیازهای عملی جامعه است. باید از روش‌های نوین تدریس، همچون یادگیری تجربی و پروژه‌محور، برای ارتقای کیفیت آموزشی این رشته بهره گرفت.
در بخش دیگر این نشست، دکتر حمید قاضی به بررسی نقش مراکز اطلاع‌رسانی در فضای مجازی پرداخت. وی با اشاره به اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات علمی، بیان کرد: در عصر دیجیتال، مراکز اطلاع‌رسانی علمی و پایگاه‌های دانش، نقش کلیدی در تسهیل دسترسی پژوهشگران و دانشجویان به منابع معتبر ایفا می‌کنند. فضای مجازی فرصت‌های بی‌نظیری برای اشتراک‌گذاری دانش و تعاملات علمی فراهم کرده است.
دکتر قاضی اذعان داشت: یکی از مشکلات اساسی در فضای مجازی، صحت‌سنجی و اعتبارسنجی اطلاعات است. مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاهی باید با استفاده از فناوری‌های نوین، همچون هوش مصنوعی و داده‌کاوی، محتوای علمی معتبر را پالایش کرده و در اختیار کاربران قرار دهند.
گفتنی است: دانشگاه پیام نور در راستای ارتقای سطح علمی جامعه دانشگاهی، برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های تخصصی بیشتری را در دستور کار خود دارد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر