سه‌شنبه 12 بهمن 1395 برگزاری کارگاه حقوق شهروندی در دانشگاه پیام نور استان مرکزی

کارگاه حقوق شهروندی ویژه کارکنان 11ام بهمن ماه در سالن جلسانت دانشگاه پیام نور استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: مهرداد بیات بابلقانی، عضو هیأت علمی و مدرس کارگاه، به تعریف حقوق شهروندی پرداخت و اظهار داشت: حقوق شهروندی هدیه الهی و جزو حقوق ذاتی و فطری انسان هاست. از صفات انسانی، غیرقابل انتقال، تقسیم ناپذیر و عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگر هستند و حقوق شهروندی منبعث از تعالیم اسلام بوده و این مفاهیم امروزه جهانی شده و ارزش معنوی پیدا کرده است.

وی به رساله حقوق امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: رساله حقوق امام سجاد(ع) پر از نکات ظریف و پندآموز در حوزه حقوق شهروندی است که دقت در آن و مهمتر، عمل به این نکات در روابط اجتماعی زمینه‌ساز هم­ زیستی مسالمت‌آمیز میان انسان‌ها خواهد شد.

بیات بابلقانی همچنین به تعریف شهروند پرداخت و افزود: شهروندی مقوله ای است که با مفهوم فرهنگ هر جامعه گره خورده و از آنجا که فرهنگ هر مرز و بوم ناشی از سه قلمرو اساسی فعالیتهای اجتماعی، فضای سیاسی و وضعیت اقتصادی آن جامعه است فرهنگ هر جامعه ای کاملا منحصر به فرد و هر فرهنگی نیز شهروند ویژه خود را می طلبد. همچنین شهروند کسی است که حقوق فردی و جمعی خود را شناخته و از آنها دفاع می کند و قانون را شناخته و به آن عمل می کند.

وی فاصله قدرت، اجتناب از عدم اطمینان، فردگرایی، مرد سالاری، جهت گیری بلند مدت و اجتناب از زیاده روی را از ابعاد فرهنگی ششگانه هافستد دانست و اذعان داشت: هر فردی وقتی از حوزه قدرت و اداره خود بیرون آمد یک شهروند است.

مدس کارگاه همچنین به سلسله قدرت ماکس وبر اشاره کرد و گفت: اعمال قدرت بر اساس قانون، اعمال قدرت بر مبنای قراردادهای سنتی و اعمال قدرت بر مبنای جاذبیت و نفوذ رهبر سه طریقی هستند که به سازمانها مشروعیت می دهند و چون تئوری بوروکراسی زاییده برهان‌های عقلانی و منطقی است، و برهان‌های منطقی و عقلانی در جهان فلسفه تغییر ناپذیرند اصالت خویش را تا ابد محفوظ خواهد داشت.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر