1393/2/22 دوشنبه


مواردی که اساتید و دانشجویان باید بدانند:

1-    ضروری است دانشجویان محترم هر ترم در زمان مشخص شده از سوی واحد برنامه ریزی، پرینت جدید انتخاب واحد خود را تهیه نموده و از ثبت صحیح نام استاد خود و یا خودخوان بودن درس مطمئن شوند، و در صورت هرگونه مغایرت سریعا به واحد برنامه ریزی اطلاع دهند، در غیر اینصورت مسئولیت عدم ثبت صحیح ، که منجر به عدم دریافت نمره میان ترم و یا شهریه اضافه دروس عادی می ­باشد بر عهده دانشجو است.

2-    حضور در کلاس های تئوری برای دانشجو الزامی نیست.

3-    نمره­ میان ترم فقط به دانشجویی تعلق می­ گیرد که امتحان میان ترم داده باشد.

4-    اخذ امتحان کتبی میان ترم توسط اساتید الزامی است.

5-    با توجه به اینکه زمان ثبت نمره میان ترم محدود است، و پس از آن نمرات از طریق سازمان قفل شده و امکان ثبت و تغییر به هیچ وجه وجود ندارد، ضروری است که اساتید محترم در ثبت به موقع نمرات دقت لازم را به کار بندند و دانشجویان نیز قبل از پایان مهلت ثبت نمرات ، نمره خود راچک کرده و در صورت عدم ثبت ، پیگیری نمایند.

6-     حضور در کلاس های عملی اجباری بوده و در صورت داشتن بیش از یک چهارم جلسات غیبت در کلاس های عملی ، نمره ای به دانشجو تعلق نمی گیرد.

7-    کلاس ­های هماهنگی جلساتی هستند که با توجه به کوتاه بودن ترم و تکمیل نشدن جلسات مصوب دانشگاه به دانشجویان و اساتید اعلام می گردد، و ضروری است در طول ترم با هماهنگی قبلی برگزار گردد. ضمناً هر گونه برگزاری کلاس (جبرانی، هماهنگی و غیره ...) خارج از برنامه ریزی ابلاغ شده مستلزم هماهنگی با واحد برنامه ­ریزی است.

8-    طبق بخشنامه­ دروس عمومی معارفی ، فقط به اساتیدی که دارای مجوز از معاونت امور اساتید نهاد مقام معظم رهبری در قم هستند داده می شود.

9-    طبق بخشنامه­ برای دروس معرفی به استاد و تکدرس فقط اعضای علمی استان معرفی می ­شوند، و در صورت نبود عضو علمی یا انصراف کتبی وی می­ توان از اساتید حق­ التدریس استفاده نمود.

10-  با توجه به کشوری بودن امتحانات پایان ترم هیچ گونه امکان حذف از منابع درسی توسط اساتید وجود ندارد. خواهشمند است منبع درسی خود را در ابتدای هر نیمسال از پورتال دانشگاه به آدرس (www.pnu.ac.ir) قسمت برنامه­ریزی آموزشی کنترل نمایید.

11-  طبق صورتجلسه شورای برنامه ریزی دانشگاه، با توجه به محدود بودن تعداد جلسات درسی، غیبت بیش از دو جلسه استاد ، موجب حذف استاد و تعیین استاد جدید می­ گردد.

12-  تحویل پروژه­ ها ، کارهای عملی و تحقیقات دانشجویان به استاد ، فقط در طول ترم ، در محل دانشگاه و توسط خود استاد مربوطه صورت می­ گیرد و باقی قسمت ­های دانشگاه، علی الخصوص  برنامه ریزی از پذیرفتن آن معذور است.


13-
 دادن شماره تلفن و آدرس اساتید به دانشجویان از طریق واحد برنامه ­ریزی به هیچ عنوان مقدور نیست.


14-
 لازم است جهت برگزاری امتحان میان ترم و تکثیر اوراق امتحانی از قبل با واحد امتحانات هماهنگی به عمل آید.

15-  طبق آیین نامه، حد نصاب تشکیل کلاس برای دروس تئوری 15 نفر و برای دروس عملی 10 نفر می ­باشد.

16- اگر تعداد دانشجویان یک درس کمتر از حد نصاب لازم بوده و پس از بررسی درخواست دانشجویان و طرح در شورای برنامه­ریزی برای آن درس کلاسی در نظر گرفته شود ، تعداد جلسات کلاس و نیز حق التدریس استاد  با ضریب تعداد دانشجو تقسیم بر حد نصاب لازم کاهش می ­یابد.

 

محاسبه حق­ التدریس


 
17-  تعداد واحد معادل استاد در هر درس تئوری به روش زیر محاسبه می­ شود:

تعداد ساعات تشکیل کلاس(اعلام شده در پورتال دانشگاه)

16

و برای دروس عملی آزمایشگاهی به روش زیر محاسبه می­ گردد:

66/0 × تعداد ساعات تشکیل کلاس(اعلام شده در پورتال دانشگاه)

16

برای کلاسهایی که تعداد دانشجوی آنها زیر حد نصاب باشد، کسرهای بالا در ضریب تعداد دانشجو یعنی

تعداد دانشجو

حد نصاب تشکیل کلاس

نیز ضرب می ­شود.

18- برای محاسبه حق ­التدریس مجموع تعداد واحدهای معادل استاد در مبلغ ساعتی حق­ التدریس او ضرب می­ شود، و از این مبلغ 10% مالیات کسر می ­گردد.

19- اساتیدی که دارای کارت ایثارگری می­باشند ، معاف از مالیات هستند، و باید مدارک ایثارگری خود را به واحد برنامه ریزی تحویل دهند.

20- با توجه به اینکه مبلغ ساعتی حق التدریس اساتید عضو هیات علمی دانشگاه­ های دولتی برطبق پایه­ درج شده در حکم آنها محاسبه می ­شود،  ضروری است، اینگونه از اساتید حکم کارگزینی خود را در شروع هر ترم به واحد برنامه ­ریزی ارائه نمایند. بدیهی است عدم ارائه­ به موقع حکم موجب اعمال نشدن آن در مبلغ حق­ التدریس می ­گردد.

21- طبق آیین نامه، تعداد دروس استاد در پیام نورهای کل کشور نباید از 8 واحد معادل استاد فراتر رود، در غیر اینصورت ، حق الزحمه واحدهای مازاد استاد پرداخت نخواهد شد. ( این حد نصاب در تعداد بسیار محدودی از رشته­ های کم یاب  تا 12 واحد معادل در نظر گرفته شده است.)

22- اساتیدی که دروس آزمایشگاهی را تدریس می­ نمایند ، دقت فرمایند که در هر ترم و در دانشگاه­های پیام نور کل کشور نمی­ توانند بیش از 5 عنوان آزمایشگاهی داشته باشند، در غیر اینصورت واحد معادل آزمایشگاه ­های بعدی در محاسبه حق­ التدریس لحاظ نمی­ شود.

23- برای دروس پروژه برای هر استاد فقط تا سقف 3 دانشجو و برای کارآموزی و کارورزی فقط تا سقف 12 دانشجو (یعنی واحد معادل 4 واحد) امکان پرداخت حق ­الزحمه وجود دارد.