|
1393/1/16 شنبه
سامانه مدیریت یادگیری(LMS) - Learning Management System:
یکی از عناصر اصلی در هر سامانه آموزش الکترونیکی است که طراحی و پیادهسازی آن باید مبتنی بر استانداردهای آموزشی باشد.
LMS به عنوان راه حلی بهینه و یک ابزار مؤثر برای تحقق «آموزش با محوریت یادگیری» مورد استفاده قرار میگیرد و نیازهای آموزشی استاد ارائه و دانشجو را تأمین میکند.
این سامانه شامل مجموعهای از امکانات و ابزارهایی است که برای تحویل، ردیابی، گزارشگیری و مدیریت محتوای آموزشی، تعیین میزان پیشرفت دانشجو و برقراری ارتباط با دانشجو طراحی شده است.
دستهبندی کلی ابزارهای LMS به صورت زیر است :
1. صفحه شخصی
2. آزمون ساز
3. گزارش گیری و ارزشیابی
4. محتوای الکترونیکی
5. ابزارهای ارتباطی
6. به اشتراک گذاری انواع فایلهای آموزشی
1- صفحه شخصی: یک فضای کاری شخصی در اختیار هر یک از کاربران قرار میگیرد. این صفحه شامل اطلاعات عمومی کاربران، اطلاعات دروس و ابزارهای استفاده از آنها و ابزارهای برقراری ارتباط با سایر کاربران میباشد.
2- آزمونساز: ابزار آزمون به منظور راهبری درس توسط استاد ارائه در طول برگزاری دوره مورد استفاده قرار میگیرد. با مرور نحوه پاسخگویی دانشجو به آزمونها در مدتی مشخص، استاد ارائه متوجه میزان پیشرفت تحصیلی و نقاط ضعف دانشجو در درس میشود. انواع آزمونهای طراحی شده در سامانه به شرح ذیل میباشد:
* آزمون محتوای الکترونیکی تحت وب: در انتهای هر بخش (SCO) محتوای الکترونیکی تحت وب، آزمونی برای سنجش میزان یادگیری دانشجو از مطالعه محتوا تهیه شده است.
* خودآزمایی: خودآزمایی به این منظور طراحی میشود که در طول برگزاری دوره، دانشجو بتواند میزان یادگیری خود را ارزیابی نماید. نتیجه این نوع آزمون تأثیری در نمرات دانشجو نخواهد داشت.
* آزمون Online (برخط): ابزاری مناسب برای برگزاری امتحان میانترم است. دانشجو موظف است در مدت زمان آزمون به سوالات پاسخ دهد و پس از پایان زمان نیز آزمون غیرفعال شده و امکان تغییر برای دانشجو وجود ندارد.
3- گزارشگیری و ارزشیابی: ارزشیابی باید در طول دوره به طور مستمر صورت پذیرد و با استفاده از آن میزان بازدهی یادگیری سنجیده شود. سوابق فعالیت دانشجو در سامانه ثبت می شود و استاد ارائه نوع فعالیت و مدت زمان صرف شده برای آن را مشاهده مینماید.
4- محتوای الکترونیکی: محتواهای الکترونیکی نقش بسیار مهمی در کیفیت یادگیری الکترونیکی ایفا میکنند. یکی از استانداردهای آموزشی مهم، استاندارد SCORM است که عملکردهای هوشمندانهای را برای ارائه محتوای آموزشی به دانشجو و ردگیری آن دارا است. LMS فضایی را برای نمایش انواع محتوا، از جمله محتوای الکترونیکی تحت وب براساس استاندارد SCORM فراهم میکند.
5-ابزارهای ارتباطی: با توجه اهمیت تعامل در شیوه یادگیری الکترونیکی، ابزارهای ارتباط الکترونیکی نیز در جایگاه بالایی قرار دارند. گستره ابزارهای ارتباط الکترونیکی سبب میشود شکاف ایجاد شده به دلیل فاصله زمانی و مکانی بین استاد ارائه و دانشجو کم شده و فضای رسمی یادگیری الکترونیکی به یک فضای غیر رسمی و فعال تبدیل شود. این ابزارها برای برقراری ارتباط بین استاد ارائه و دانشجو، اساتید ارائه با یکدیگر و دانشجویان با یکدیگر بسیار مفید هستند.
6- به اشتراک گذاری انواع فایلهای آموزشی: استاد ارائه انواع محتواهای کمکآموزشی تهیه شده (علاوه بر محتوای اصلی درس) را میتواند در اختیار دانشجویان قرار دهد. همچنین امکان تعریف تکالیف درسی و تعیین محدوده زمانی مشخص برای پاسخ به آنها فراهم است.
|
|