رديف
|
نام و نام خانوادگي
|
سمت
|
عنوان مقاله
|
مقالات تاييد شده
|
1
|
كريم عليكرمي
|
دستيار علمي دانشگاه پيام نور- واحد سيه چشمه
|
چالشهاي فراروي دستياران علمي و نظام آموزشي در آستانه بيستمين سالگرد تأسيس دانشگاه پيام نور
|
|
2
|
نوش آفرين صفري و كبري مرادي
|
دستياران علمي دانشگاه پيام نور استان لرستان
|
بررسي نگرش اعضاي علمي دانشگاه پيام نور استان لرستان نسبت به آموزش مجازي
|
|
3
|
بهزاد رسول زاده
|
عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور آستارا
|
بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به كمك ICT و روش سنتي بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد آستارا در سال تحصيلي 86-85
|
√
|
4
|
سيما ضرغامي
|
بررسي صلاحيتهاي تعليم دهندگان آموزش از راه دور و ارائه رهنمودهايي
براي مدرسان آموزش از راه دور (مجازي)
|
بررسي صلاحيتهاي
تعليم دهندگان آموزش از راه دور و ارائه رهنمودهايي
براي مدرسان آموزش از راه دور (مجازي)
|
|
5
|
محمدرضا شمشيرگر
|
دانشجوي كارشناسي ارشد رشته مديريت اجرايي دانشگاه پيام نور تهران
|
آموزش مجازي : شكستن مرزهاي محدوديت
|
|
6
|
دكتر الياس صفاران
|
عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور
|
نقش آموزش هاي مجازي و از راه دور در جهاني شدن و توسعه نظام هاي نوين آموزشي
|
√
|
7
|
فروغ خسروي و هادي حكيم شفاهي
|
دستيار علمي دانشگاه پيام نور مركز بندر امام خميني، استاد دانشگاه هاي بجنورد
|
چند رسانه اي ها و سبك هاي يادگيري
|
|
8
|
مظفر شريف زاده
|
كارشناس ارشد و مدرس دانشگاه پيام نور نقده
|
آموزش از راه دور، نظام نويني در آموزش عالي كشور
|
√
|
9
|
پروا مرادي و لادن مجابي
|
كارشناس گروه فيزيك و
كارشناس گروه رياضي
|
آموزش از راه دور و بررسي روشهاي تدريس و فرآيند يادگيري- ياددهي در آن
|
|
10
|
ليلا كارده
|
كارمند پيام نور مركز تهران
دانشگاه پيام نور
|
آموزش مجازي
|
√
|
11
|
علي صفايي شكيب
و سارا پوينده
|
مركز بهار
|
آموزش از راه دور و مديريت دانش
|
|
12
|
نصراله عرفاني
|
عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور
گروه روانشناسي
|
نگاهي به نظام آموزش از راه دور
|
√
|
13
|
علي كرباسي
|
مدير كارآفريني و دستيار علمي دانشگاه پيام نور
استان اصفهان
|
1) ارائه مدلي جهت پياده سازي
دانشگاه مجازي
2) مهندسي مجدد در ساختار آموزش عالي با رويكرد آموزش الكترونيكي
|
√
|
14
|
حسين نازك تبار
|
كارشناسي ارشد جامعه شناسي و دستيار علمي دانشگاه پيام نور مركز ساري
|
چالش هاي نظام آموزشي در دانشگاه پيام نور
|
|
15
|
عبدالرحيم جهان آرا
|
دستيار رشته علوم تربيتي دانشگاه پيام نورواحد سردشت
|
1) بررسي زيرساختها و مولفهها ضروري آموزش مجازي و عوامل دخيل در توسعه آن
2) نگاه اجمالي به نظريهها و مدلهاي آموزشي و منابع تئوريكي نظام آموزش باز و از از راه دور
|
√
|
16
|
عبدالرحيم جهان آرا و سيد نجم الدين قريشي را
|
دستيار رشته علوم تربيتي دانشگاه پيام نور واحد سردشت ، رئيس دانشگاه پيام نور واحد سردشت
|
بررسي تاريخچه آموزش باز و از راه دور در كشورهاي مختلف
|
|
17
|
عباس شول و عليرضا فتحي زاده و احسان الهي فرد
|
عضو هيأت علمي دانشگاه ولي عصر رفسنجان و سيرجان
|
ارزيابي عملكرد هزينهاي آموزش از راه دور
|
√
|
18
|
سپيده قلم باز و سودابه قلم باز
|
عضو هيت علمي دانشگاه پيام نور
دستيار آموزشي دانشگاه پيام نور
|
نقش و اهميت سواداطلاعاتي در آموزش از راه دور با تاكيد بر سواد شبكهاي
|
√
|
19
|
دكتر سعيد محمدي
|
رئيس گروه فيزيك
|
Freedom in doing Research, a new PhD Program
at PNU, Iran
|
|
20
|
طاهر لاوژه
|
عنوان دستيار علمي در دانشگاه پيام نور، مركز بوكان
|
مروري كوتاه بر عملكرد
دانشگاه پيام نور از چشم انداز توسعه كمّي و كيفي
|
|
21
|
فروزان ضرابيان و
نرگس خاكي
|
دانشجوي دكتراي برنامه ريزي آموزش از راه دور عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور ، كارشناس ارشد (پژوهشكده آموزش باز و از راه دور)
|
بررسي انواع روشهاي آموزشي در سيستم آموزش از راه دور و مقايسه آن با سيستم سنتي
|
|
22
|
اتابك محسن نژاد و ...
|
كارشناسي علوم كامپيوتر ٬ دانشگاه پيام نورو ...
|
نظام آموزشي دانشگاه پيام نور و استفاده از استانداردهاي آموزشي مجازي در دنيا، براي گسترش مرزهاي دانش در جهان اسلام
|
|
23
|
زهرا رحيمي نژاد
|
كارشناس مديريت خدمات پژوهشي و كتابخانه اي سازمان مركزي
|
آموزش از راه دور و نقش كتابخانه هاي
ديجيتالي در پشتيباني از آن
|
√
|
24
|
دكتر حسن حسيني
|
عضو هيات علمي سازمان مركزي
|
جايگاه تحقيق و پژوهش در سيستم آموزش از راه دور
|
|
25
|
دكتر مجيد جاوري و
نوش آفرين صفري
|
استاديار دانشگاه پيام نور استان اصفهان،
دستيار علمي دانشگاه پيام نور استان لرستان
|
ارزيابي در نظام آموزش از راه دور
|
√
|
26
|
دكتر هادي غفاري
|
عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور استان مركزي
|
آموزش مجازي ضرورت اجتناب ناپذير آموزش عالي در هزاره سوم
|
|
27
|
ارسلان رحمن نژاد
|
كارشناس ارشد رشته علوم تربيتي و مدرس دانشگاه پيام نور
|
جايگاه آموزش مجازي در توسعه نظام آموزشي كشور
|
|
28
|
دكتر اكبر سليمان نژاد
|
استاديار دانشگاه پيام نور مركز ماكو
|
چشم انداز آموزش مجازي در آموزش از راه دور
|
√
|
29
|
علي شاعيدي
|
عضو هيأت علمي گروه علمي فناوري اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه پيام نور مركز دزفول
|
بررسي چالشهاي آينده در سازمانها واجراي پروژههاي يادگيري الكترونيكي
|
√
|
30
|
فهيمه نصيري
|
دستيار علمي دانشگاه پيام نور مركز شهرضا
|
مقدمه اي بر مباني نظري آموزش از راه دور
|
|
31
|
دكتر منوچهر جعفري گهر
|
مدير خدمات پژوهشي و كتابخانه اي
|
بررسي آموزشي و يادگيري زبانهاي خارجي در نظام آموزش از راه دور در دهه گذشته در ايران و جهان
|
√
|
32
|
دكتر حسن بساك
|
استاديار زبان و ادبيات فارسي-پيام نور مركز مشهد
|
رويكردهاي توسعه و تحول كيفي در دانشگاه پيام نور
|
|
33
|
دكتر هادي شريف مقدم
|
مدير گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه پيام نور
|
جايگاه منابع درسي خود آموز در نظام آموزش از راه دور ايران
|
|
34
|
سيد هاشم نعمتي
|
عضو هيات علمي پيام نور مشهد
|
مطالعه نياز سنجي آموزشي نظام آموزش از راه دور دانشگاه پيام نور
|
√
|
35
|
دكتر سيد مهدي علايي حسيني
|
استاد يار دانشگاه پيام نور مشهد
|
بررسي ساختار برنامه ريزي درس متمركز در دانشگاه پيام نور
|
|
36
|
دكتر محمد هاشم رضايي و مهندس مهديه رضايي
|
عضو هيات علمي پيام نور مركز اراك، دستيار علمي پيام نور مركز خمين
|
دانشگاه مجازي و آموزش الكترونيكي
|
√
|
37
|
سميه جولايي
|
عضو هيات علمي پيام نور خراسان جنوبي
|
نقش فناوري هاي وب 0 ، 2 در آموزش از راه دور و آموزش الكترونيكي
|
|
38
|
دكتر سيد محمد باقر كمال الديني
|
عضو هيات علمي يزد
|
آيا آموزش از راه دور مي تواند تساوي را براي همه افراد فراهم كند؟
|
|
39
|
دكتر حسين ميرزايي
|
عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور مركز شبستر
|
اقتصاد آموزش از راه دور:
گذشته، حال، آينده
|
√
|
چكيده مقالات برگزيده
بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به كمك ICT و روش سنتي بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد آستارا در سال تحصيلي 86-85
بهزاد رسول زاده
چكيده
مدتي است كه چالش تازه اي به نام استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT ) پيش روي سياست گذاران و دست اندر كاران آموزش كشور قرار گرفته است .
مطالعات متعددي بر قابليت استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيند يادد هي – يادگيري تاكيد نموده است به همين منظور اين مطالعه به بررسي تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه پيام نور آستارا را انجام گرفت .
پژوهش حاضر يك مطالعه نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمايش و كنترل مي باشد كه بر روي 300 دانشجو با انتخاب نمونه گيري طبقه اي نسبي صورت پذيرفت .گروه آزمايش (150 دانشجو) با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات به ياد گيري پرداختند و لي درآموزش گروه كنترل از روش معمولي (آموزش سنتي ) استفاده گرديد . محيط پژوهش دانشگاه پيام نور واحد آستارا بود . ابزار گرد آوري اطلاعات ، سياهه ي ميزان استفاده از فناوري اطلاعات ، پرسشنامه ي راهبردهاي يادگيري خود گردان زيمزمن و پونز و آزمون راهبردهاي انگيزش براي يادگيري (MSLQ ) الكترو همكاران بود . جهت سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي نيز از معدل تحصيلي پايان ترم استفاده گرديد . اعتبار آزمون هاي مورد مطالعه با استفاده از روش باز آزمايي به ترتيب (83/0)و (76/0) بدست آمد. جهت دستيابي به اهداف پژوهش از آمار استنباطي t استيودنت استفاده گرديد .
اين مطالعه نشان داد كه ميانگين متغير هاي پيشرفت تحصيلي ،ياد گيري خود تنظيمي و انگيزش تحصيلي در بين دانشجوياني كه از طريق ICT به ياد گيري پرداختند به مراتب بيشتر از دانشجوياني است كه به روش سنتي آموزش ديده اند .با توجه به نتايج بدست آمده از اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت كه فناوري اطلاعات و ارتباطات ابزار قوي تربيتي براي گسترش ظرفيت ها و پرورش استعداد هاي انساني و مكانيزم مناسبي براي ايجاد انگيزه تحصيلي است .
نقش آموزش هاي مجازي و از راه دور در جهاني شدن و توسعه نظام هاي نوين آموزشي
دكتر الياس صفاران
چكيده:
از جمله مباحث مهم و حساس امروز جوامع و دولت ها ،بحث جهاني شدن و تعليم و تربيت و به طبع آن نظام هاي نوين آموزشي مي باشد .
در همين راستا ،آموزش هاي مجازي و دانشگاه هاي باز و يا از راه دور با استفاده از جهش تكنولوژي اطلاع رساني ،نقش ويژه اي در جهاني شدن و تعليم و تربيت داشته و آموزش در مقاطع و نظام هاي مختلف ،خصوصأ آموزش عالي را با تغييرات شگرفي رو به رونموده است .
در اين مقاله نقش آموزش هاي مجازي و تأثير فناوري هاي ايجاد شده و همينطور دانشگاه هاي باز و آموزش از راه دور در فرايند جهاني شدن تعليم وتربيت و پيدايش نظام هاي نوين آموزشي بر اساس جديدترين منابع و تجربيات كشورهاو دانشگاه هاي مختلف دنيا مورد تجزيه و تحليل عملي قرار گرفته و در پايان نيز پيشنهادات و راهكارهاي علمي و عملي براي كاربردي نمودن آن در رابطه با تعليم و تربيت و آموزش كشورمان ارائه مي گردد.
آموزش مجازي
ليلا كارده
چكيده
تمام ابعاد زندگي بشري با ورود تكنولوژي به عرصه اطلاعات و پديد آمدن تكنولوژي اطلاعات متحول گرديد. و روند انجام امور كلي با گذشته هاي نه چندان دور از نظر كيفي وكمي تغييركرده كه نتيجه اين تغير وتحولات دانشگاهها ومراكز آموزشي با پديده جديد به عنوان تكنولوژي آموزشي رو به رو شده اند كه اين پديده آموزش را از حالت سنتي خارج ساخته و جريان خاصي به آن بخشيده است . و با پيدايش كامپيوتر وبه دنبال آن شبكه هاي كامپيوتري و اينترنت در دهه هاي اخر قرن بيستم نوع ديگري از آموزش و مكانهاي آموزشي را فرا روي دانشجويان وفراگيران قرار داده است .
آموزش از راه دور، نظام نويني در آموزش عالي كشور
مظفر شريف زادi
چكيده :
امروزه ارائه خدمات آموزشي از راه دور ،به كمك وسايل ارتباطي جديد و پيشرفت دانش فني وسايل ارتباط جمعي و نيز توجه دانشمندان به ابعاد آموزشي – اجتماعي اين پيشرفت تكنولوژيكي، كه به تدوين تئوريهاي مربوط به پخش و انتشار پديده و نوآوريها در جوامع انساني منتهي گرديد، به آنچنان نتايج خوبي دست يافت كه امروزه تقريبا تمام كشورهاي جهان اعم از پيشرفته و در حال پيشرفت به استفاده از آن روي آورده و آموزش از راه دور را در مجموعه برنامه هاي آموزشي خود قرار داده اند . از جمله كشورهاي در حال توسعه آسيايي كه نظام آموزش از راهدور در آن گسترش زيادي داشته است جمهوري اسلامي ايران ميباشد. كه با ايجاد دانشگاه پيام نور و به منظور تحقق شعار آموزش براي همه ، همه جا و همه وقت به ارائه آموزش از راهدور در اكثر نقاط كشور و بعضي از نقاط جهان پرداخته است . به هر حال كار كلان و مبتني بر برنامه ريزي بلند مدت در عرصه فناوري اطلاعات و توجه به نيروهاي پايه ، اساسي ترين اقدامي است كه جامعه به آن نيازمند است در حقيقت بحث آموزش الكترونيكي در كشور بايد به سمت و سويي حركت كند كه زمينه را براي نشاط و فعال سازي در جامعه تحصيلات عالي كشور فراهم آورد.
در اين مقاله ضمن بيان اهميت گسترش روزافزون آموزش از راه دور در شرايط فعلي، به ايجاد زمينه هاي مناسبي چون ايجاد زيرساختهاي قوي فناوري، تدوين استانداردهاي آموزشي لازم براي ارزيابي آموزشگران و دانشجويان، فرهنگ سازي مناسب و تغيير نگرش سنتي جامعه در امر آموزش، سرمايهگذاري و مشاركت دولت و بخش خصوصي اشاره شده است. و در ادامه به اهداف دانشگاه پيام نور و به موانع موجود بر سر راه اين سيستم آموزشي و سپس به نحوه مديريت ، مواد آموزشي مورد استفاده ، روش ارائه و نهايتا به چشم انداز اين سيستم در آينده آموزش عالي در كشورمان پرداخته شده است .
نگاهي به نظام آموزش از راه دور
نصراله عرفاني
چكيده
آموزش از راه دور به عنوان يك نظام آموزشي نوين در پي نارسايي پاسخگويي نظام آموزش سنتي به نيازهاي آموزشي و نيز با توجه به تحولات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، علمي و فناوري، شكل گرفت و گسترش يافت. اين نظام، يادگيري مستقل را به عنوان راهبردي اساسي فراروي فراگيران قرار داده است. مواد و عناصر آموزشي از طريق رسانه و يك سازمان آموزشي هدايت مي شود و ضمن توجه به تعامل بين يادگيرنده و ياددهنده، تاكيد بر ارتباط غيرمجاورتي اجزاي آموزشي خود دارد. آموزش از راه دور در تاريخ تحول خود، اشكال مختلف آموزش مكاتبه اي، راديو- تلويزيوني، تله كنفرانس را طي كرده و امروزه با بهره گيري از رايانه و فناوري اطلاعات و ارتباطات ارائه مي گردد. نظام هاي آموزش از راه دور به صورت موسسات آموزشي مستقل، نيمه مستقل و غيرمستقل مديريت مي شوند و هم اكنون در دنيا چهار هزار موسسه، بيش از بيست ميليون دانشجو را تحت پوشش دارند. در ايران، نظام آموزش از راه دور در قالب آموزش مكاتبهاي در سال 1350 در دانشگاه ابوريحان بيروني آغاز به كار كرد. همچنين تاسيس دانشگاه آزاد ايران در سال 1351، كوششي براي ارائه آموزش از راه دور بود، اما عملاً در سال 1359 متوقف گرديد. پس از گذشت چندين سال، در سال 1366 دانشگاه پيام نور داير گرديد كه در حال حاضر حدود هفتصد هزار دانشجو را در رشته هاي مختلف مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تحت پوشش قرار داده است.
جدايي ياددهنده و يادگيرنده، نقش محوري سازمان آموزشي، استفاده از فناوري هاي نوين، تدارك ارتباط دوجانبه، نبود كلاس هاي يادگيري جمعي، و انفرادي كردن آموزش از عمده ترين ويژگيهاي نظام آموزش از راه دور محسوب مي شوند. راهبردهاي ياددهي- يادگيري نظام آموزش از راه دور بر آموزش يادگيرنده محور، تعامل- محاوره، حضور اجتماعي، راهبردهاي شناختي، يادگيري مشاركتي، و تغيير نقش استادان تاكيد دارد. پوشش زياد، انعطاف پذيري، نياز كمتر به استادان تمام وقت، آموزش ضمن خدمت كاركنان، از محاسن نظام آموزش از راه دور محسوب مي شوند و از محدوديت هاي اين نظام مي توان به تماس كمتر دانشجويان با يكديگر و استادان، و دشواري تهيه مواد آموزشي، كم اطلاعي در استفاده از فناوري آموزشي اشاره كرد.
ارائه مدلي جهت پياده سازي دانشگاه مجازي
علي كرباسي
چكيده:
بكارگيري استانداردها در توسعه سيستمهاي آموزش مجازي، رسيدن به قابليتهايي چون دسترس پذيري، همكاري، استفاده مجدد، توسعه پذيري، پايداري، امنيت، ماندگاري و يكپارچه سازي آسان را نتيجه مي دهند. جهت يافتن بهترين روش براي دستيابي به قابليتهاي فوق، مطالعه و بررسي نمونه هايي از معماري سيستم هاي آموزش مجازي و سازگار با استانداردهاي آموزش مجازي، ضروري مي باشد. در اين مقاله، پس از انتخاب IMS به عنوان يك استاندارد جامع، ابتدا به معرفي چارچوب ارائه شده توسط استاندارد IMS براي سيستمهاي آموزش مجازي پرداخته شده، سپس بررسي چند نمونه از معماري هاي مطرح در اين زمينه، انجام گرفته است و در ادامه از روي تجزيه و تحليل اين مدلها، ويژگيهاي برجسته آنها در قالب لايه هايي مجزا ارائه شده و سرانجام با توجه به نتايج بررسي ها و ارزيابي خصوصيات معماري OKI، استفاده از اين مدل براي طراحي وپياده سازي يك سيستم آموزش مجازي جهت دانشگاه ها و موسسات آموزشي پيشنهاد گرديده است.
نگاه اجمالي به نظريهها و مدلهاي آموزشي و منابع تئوريكي نظام آموزش باز و از از راه دور
عبدالرحيم جهان آرا
چكيده:
انواع بسياري از ساختارهاي تشكيلاتي براي آموزش از راه دور وجود دارد. ممكن است در يك كشور مدلي خاص، برتري داشته باشد. در حالي كه در كشورهاي ديگر ممكن است تركيبي از مدلهاي موجود مورد استفاده باشد. عواملي كه بر تشكيلات آموزش از راه دور و مدل مورد استفاده مؤثرند عبارتند از: وضعيت هر كشور شامل جميعت، وسعت، ساختار سياسي، توليد ناخالص ملي سرانه، تحصيلات عالي نخبگان يا عمومي؛ تأثيرات ناشي از سپرده گذاري شامل تأثير دولت، مؤسسات، بازار و بخش خصوصي؛ و خصوصيات صنعتي شامل سابقه، اهداف، اندازه، حوزه عملكرد واستفاده از تكنولوژي اشكال نوين تشكيلات بصورت پويا در حال توسعه هستند و گاهي اوقات جايگزين يكديگر شده يا همديگر را تكرار ميكنند. برخي از نمونههاي آن را حتي نميتوان در طبقهبندي مشخصي جاي داد.
در اين مقاله نگارنده ابتدا به تعريف آموزش از راه دور پرداخته سپس به تشريح نظريه ها و مدلهاي آموزشي در زمينه آموزش باز و از راه دور اقدام نموده و در ادامه ضمن بررسي منابع تئوريكي آموزش مجازي به جمع بندي و نتيجه گيري از رويكردهاي نظري موجود در اين زمينه پرداخته است.
ارزيابي عملكرد هزينهاي آموزش از راه دور
عباس شول
عليرضا فتحي زاده
احسان الهي فرد
چكيده:
در اين مقاله ابتدا به تاريخچه آموزش از راه دور در جهان و سپس ايران اشاره شده. ضمن ارائه تعاريف به ويژگي و مزاياي آموزش از راه دور از ديدگاه صاحب نظران پرداخته شده است. همچنين سطح يادگيري دانشجويان در نظام آموزش از راه دور و نظام آموزش سنتي با يكديگر مقايسه شد تا بررسي شود با توجه به هزينه اندك نظام آموزشي از راه دور در مقابل نظام آموزش سنتي، آيا اين نظام كارايي لازم را دارد يا تكيه كردن به اين هزينه اندك نظام آموزش از راه دور ما را از توجه به كارايي دور ميكند و سپس سياستهاي آموزشي در جهت توسعه اقتصادي كشور و كاهش هزينه با توضيح مختصري ارائه شد.
با توجه به اهميت آموزش و پرورش در كشور و تلاش براي نيل به اهداف توسعه ملي و رفع مشكلات به ويژه در زمينه هزينه آموزش، به تأثير بهرهگيري از نظام آموزش از راه دور در ياري رساندن به كشورهاي در حال توسعه پرداخته شده است. همچنين به كاهش هزينههاي به نفع دولت، دانشجو و كاركنان از طريق اجراء نظام آموزش از راه دور اشاره شده و استفاده از اين نظام آموزشي در امر آموزش ضمن خدمت معلمان به دلايل مختلف، از جمله كارآيي اقتصادي آن، مورد بررسي قرار گرفته است.
قابل ذكر است كه هزينه اين نظام آموزشي با نظام آموزش سنتي مقايسه شده و طبق نتايج بدست آمده هزينههاي آموزشي در نظام آموزش از راه دور به مراتب كمتر از هزينههاي نظام آموزش سنتي براي يادگيرنده و مؤسسه ياد دهنده تمام ميشود.
نقش و اهميت سواداطلاعاتي در آموزش از راه دور با تاكيد بر سواد شبكهاي
سپيده قلم باز
سودابه قلم باز
چكيده:
پرورش يادگيرندگان مادامالعمر، هدف اساسي كليه نظام هاي آموزشي و از جمله نظام آموزش از راه دور است. عنصر اساسي چنين يادگيري پايدار و موثر، بهكارگيري مهارتهاي سواداطلاعاتي است. سواد شبكهاي به عنوان زيرمجموعه سواداطلاعاتي، بر بهكارگيري موثر و متبحرانهي مهارتهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، كاوش اطلاعات الكترونيكي، تعيين محل منابع ديجيتالي، دستيابي به اطلاعات شبكهها و مهارت انتقادي در استفاده از اين عناصر، اطلاق مي گردد. سواد شبكهاي با تاكيد بر عنصر شناخت بهمنظور درك وبهكارگيري موثر از قابليت هاي فناوري اطلاعات و يافتن و انتخاب بهترين روش از طريق ارتباط معنادار بين اجزاء و عناصر فناورياطلاعات بهمنظور حل مسائل احتمالي موجود، امكان پذير است. پيادهسازي و اجراي سوادشبكهاي، مي تواند به خلق كاربران خودمحور در نظام آموزش از راه دور منتهي گردد. اين مقاله در پي آن است تا نقش و اهميت سواد شبكهاي را بهعنوان زير مجموعه سواداطلاعاتي در پرورش يادگيرندگان فعال و خلاق در آموزش از راه دور، مورد بررسي قرار دهد.
آموزش از راه دور و نقش كتابخانه هاي ديجيتالي در پشتيباني از آن
زهرا رحيمي نژاد
چكيده
امروزه مقوله آموزش از راه دور با تاكيد بر روي آموزش الكترونيكي، يكي از مسائل مطرح در جوامع اطلاعاتي است، كه بدون بهره گيري از انواع ابزارها، سيستم ها و استانداردها، كه يكي از مهم ترين آنها كتابخانه ديجيتالي است، ناكارآمد بوده، و نظام آموزش از راه دور بدون وجود آن ناممكن مي باشد. با توجه به اهميت اين دو مقوله در باب آموزش و پژوهش، مقاله حاضر در نظر دارد با بررسي اجمالي اين دو پديده، ويژگيها، مزايا و كاركردهاي آنها را به طور خلاصه تشريح، و نقش حمايتي كتابخانه ديجيتالي را دربر پايي چنين نظام آموزشي نويني مورد اشاره قرار دهد.
ارزيابي در نظام آموزش از راه دور
دكتر مجيد جاوري
نوش آفرين صفري
چكيده:
ظهور شبكه هاي ارتباطي گسترده از قبيل اينترنت، در كنار ابزار و امكانات آموزشي پيشرفته، باعث تحول در روش هاي آموزشي شده و اين امكان را فراهم كرده است تا بتوان طيف وسيعي از جويندگان علم را در نقاط مختلف و از فواصل دور و نزديك تحت پوشش شبكه آموزشي در آورد و با روش هايي متفاوت از انواع سنتي، بدون نياز به شركت در كلاس هاي حضوري، آموزش هاي علمي و تخصصي را به مرحله اجرا در آورد. اين روش آموزشي نوين كه از آن به عنوان آموزش از راه دور (مجازي و الكترونيك) ياد مي شود، به عنوان پيشرفته ترين روش آموزشي در دنياي امروز مطرح است و از انواع فناوري هاي پيشرفته نظير شبكه هاي اينترنتي، بانكهاي اطلاعاتي، مديريت دانش و ... بهره مي برد. اما آنچه كه مهم است بحث چگونگي ارزيابي از آموخته هاي فراگيران در اين
نوع نظام آموزشي است، در اين مقاله ابتدا ارزيابي در نظام آموزش از راه دور، مدل هاي مختلف ارزيابي در نظام آموزش از راه دور، برگزاري امتحانات از طريق اينترنت و روش هاي ارائه نمرات از طريق اينترنت مورد بررسي قرار گرفته است.
چشم انداز آموزش مجازي در آموزش از راه دور
دكتر اكبر سليمان نژاد
چكيده:
در اين مقاله ضرورت آموزش مجازي بحث گرديده است،سپس مفاهيم مرتبط با آموزش مجازي و ضرورت دانشگاه مجازي،انواع آموزش مجازي ارائه گرديده است.
بررسي چالشهاي آينده در سازمانها واجراي پروژههاي يادگيري الكترونيكي
علي شاعيدي
چكيده:
با ظهور شبكة جهاني اينترنت و تغيير و تحول بوجود آمده بوسيله آن ، عبارات و اصطلاحات جديدي به دنيا كنوني بخصوص رشتة «فناوري آموزشي» شد كه يادگيري الكترونيكي، از آن جمله است. با وجود گستردگي اين پديده هنوز تعريف مشتركي از آن كه مورد قبول همه باشد، در دست نيست. ولي تعريفي كه «راميزوفسكي» ارايه كرده است، تا حدودي از ديگر تعاريف موجود جامعتر است. در اين تعريف، اشاره شده كه يادگيري الكترونيكي، هم ميتواند فعاليتي انفرادي باشد و هم فعاليتي گروهي. از سوي ديگر، يادگيري الكترونيكي ميتواند به صورت پيوسته يا گسسته صورت گيرد. از اواسط دهة 90 شاهد گستردگي روبه رشد دورهها و پروژههاي يادگيري الكترونيكي بودهايم، با وجود اين، پژوهشهاي جديد حاكي از ناكامي بسياري از پروژههاي بزرگ و معروف در دستيابي به هدفهاي خود است. ميزان افت تحصيلي در دورههاي الكترونيكي نسبت به دورههاي حضوري بسيار زياد بوده است. علاوه بر اين، بسياري از افرادي كه در دورههاي الكترونيكي ثبت نام كرده بودند، دورهها را ناتمام رها كردهاند. در سالهاي اخير شاهد افزايش نوشتارهاي مربوط به شكست پروژههاي يادگيري الكترونيكي بودهايم كه با بررسي آنها ميتوان دلايل شكست پروژهها را در رويكردهايي همچون: رويكرد مديريتي، رويكرد مبتني بر نيازها، رويكرد الكترونيكي و رويكرد مبتني بر يادگيري، دستهبندي كرد. هر يك از اين رويكردها بر جنبهاي از علل شكست تأكيد دارند، اما در رويكرد سيستمي تلفيقي بر تمامي ابعاد تأكيد ميشود و بر اين اساس است كه منابع شكست از 3 سطح ناشي ميشوند: سطح فرآورده، سطح يادگيرنده (زمينة دروني) و سطح سازماني (زمينة بيروني).
فراگيري و آموزش زبانهاي خارجي در نظام از راه دور در دو دهه گذشته ايران و جهان
منوچهر جعفري گهر
چكيده:
يادگيري و ياددهي و بويژه فراگيري زبانهاي خارجي در نظامهاي آموزش باز و از راه دور در طي سالهاي اخير تحولات شگرفي را پشت سر گذاشته است. اما در بسياري از نقاط جهان از جمله ايران هنوز به طور عمده روشهاي سنتي آموزش از راه دور مورد استفاده قرار مي گيرد و در نتيجه ياددهي و آموزش زبانهاي خارجي نتوانسته آنگونه كه شايسته است از توان بالقوه فناوريهاي نوين بهره مند گردد.
مقاله حاضر ضمن بررسي تحولات دو دهه اخير در يادگيري و ياددهي زبانهاي خارجي در آموزش از راه دور و چالشهاي پيش روي آن، به ارائه بخشي از نتايج و نتيجه گيريهاي پژوهشي مي پردازد كه در مورد وضعيت كنوني آموزش زبان انگليسي در دانشگاه پيام نور انجام شده است.
مطالعه نياز سنجي آموزشي نظام آموزش از راه دور دانشگاه پيام نور
سيد هاشم نعمتي
چكيده:
نظام آموزش از راه دور با برخورداري از ويژگيهاي نظير راهبردهاي انعطاف پذير تعليم وتعلم ، تأمين آموزش در اقصي نقاط و تضمين برابري فرصتهاي آموزشي به ويژه براي افراد خاص ( خانه داران ، ناتوانان جسمي و ... ) چشم انداز روشني از آموزش براي همگان در آتيه را ترسيم مي نمايد .دانشگاه پيام نور ايران با حدود يك ميليون دانشجو تنها دانشگاه موجود در كشور است كه به منظور آموزش از راه دور در مقاطع كارداني ، كارشناسي ، كارشناسي ارشد ، دكترا ، در چهارصد مرگز و واحد آموزشي در سطح كشور مشغول فعاليت مي باشد . اكنون قريب به 20 سال از فعاليت هاي آموزششي و پژوهشي اين دانشگاه مي گذرد ، لازم است بررسي شود كه هدف اصلي اين سيستم آموزشي (( هركسي ، هركجا ، هر زمان بتواند به آموزش عالي دست پيدا كند )) چگونه در مراكز و واحدهاي آموزشي دانشگاه پيام نور محقق شده است ؟
براي پاسخ به اين سوال يك طرح پژوهشي با عنوان (( مطالعه نياز سنجي آموزشي دانشگاه پيام نور )) به مدت دو سال اجرا نموديم . روش پژوهش توصيفي – پيمايشي و جامعه آماري از دو گروه اساتيد ، دانشجويان مراكز و واحدهاي آموزشي دانشگاه پيام نور در 30 استان كشور (70 مركز و واحد آموزشي ) با روش نمونه گيري تصادفي – طبقه اي و با توجه به فرمول كوكران 3000 نفر دانشجو ، 300 نفر عضو هيأت علمي به عنوان نمونه آماري انتخاب گرديد . سپس با شيوه اسنادي و پيمايشي دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه دانشجويان ، پرسشنامه اساتيد) كه پايايي آنها از طريق اجراي آزمون مجدد و محاسبه الفاي گرانباخ براي دانشجويان 82% ، اساتيد 80% به دست آمد اجرا گرديد .