اداره فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پیام نور استان قزوین با حضور دوچرخه سواران عضو انجمن دوستداران دوچرخه و با همکاری ستاد اجرایی پویش ملی سه شنبه های بدون خودرو همزمان با هفته دفاع مقدس و روز جهانی بدون خودرو، همایش بزرگ دوچرخه سواری برگزار کرد.

دوچرخه سواران در این همایش بصورت نمادین مسیر میدان میرعماد قزوینی تا دانشگاه پیام نور مرکز قزوین را رکاب زدند و در محوطه این دانشگاه اجتماع کردند. در این گردهمایی ابتدا مهندس خطیبی از موسسین هیأت های دوچرخه سواری ضمن تقدیر از دکتر رسولی شربیانی رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین به جهت فراهم سازی این اجتماع ارزشمند در دانشگاه و گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس و شهدای عزیز آن دوران و قدرانی از شرکت کنندگان در این پویش، گفت: این حرکت ارزشمند باعث ایجاد تحولی شگرف در راستای تحقق شهر پاک خواهد بود.

در ادامه شیخ سلیمانی دبیر هیأت دوچرخه سواری استان ضمن ارائه گزارشی مختصر از فعالیت های این انجمن، برنامه ها و اهداف پیش روی هیأت دوچرخه سواری استان را برای شرکت کنندگان بازگو کرد.

وی همچنین ابراز داشت با برگزاری حدود ۲۰ جلسه تخصصی با همه دست اندکاران در این امر و تشکیل کمیته های مربوطه با عضویت مسئولین شهری  از جمله سرهنگ حسن پور رئیس پلیس راهور استان، مهندس فرخزاد معاون محترم استاندار و دکتر میزانی رئیس سازمان ترافیک شهرداری، سعی کردیم پیش کسوتان دوچرخه سواری را فعال نمائیم تا بتوانیم به دوران اوج دوچرخه سواری در شهر قزوین نائل آئیم.

شیخ سلیمانی همچنین با اشاره به اهداف بلند مدت این هیات تصریح کرد: از مهمترین چشم اندازها و اهداف هیات دوچرخه سواری، موضوع قهرمان پروری، برگزاری همایش های همگانی و فعال کردن باشگاه های دوچرخه سواری است.

در بخش دیگری از مراسم، دکتر مریم چرخچیان عضو هیأت علمی و مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور مرکز قزوین، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوچرخه سواران در دانشگاه پیام نور، به بیان اهمیت دوچرخه سواری از منظر دستیابی به شهرهای پایدار از طریق کاهش انرژی فسیلی و در نتیجه کاهش آلودگی کربنی و استفاده موثر از فضا به دلیل استفاده از ظرفیت های فضا در هنگام استفاده از دوچرخه اشاره کرد و افزود: این امر مهم به ارتقاء تجارب حسی و زندگی در شهر ، افزایش سرزندگی، ایمنی و سلامتی شهر، کمک شایانی نموده و همچنین استفاده از تجارب کشورهای موفق در این زمینه از طریق اقداماتی چون بهبود مسیر های دوچرخه سواری ، افزایش امنیت دوچرخه سواران ، فراهم کردن فرصت استفاده از دوچرخه های رایگان و یا فرهنگ سازی و تشویق کارکنان به استفاده از دوچرخه میسر خواهد بود.

بخش پایانی این مراسم شامل تجلیل از پیش کسوتان و فعالان گسترش فرهنگ ایجاد شهرهای پاک، اجرای برنامه های حرفه ای با دوچرخه ، پذیرایی و عکس یادگاری بود.