متون عمومي
1394/4/6 شنبه

اداره کتابخانه دیجیتال:


آدرس سامانه :
http:dlib.pnu.ac.ir


مقدمه :

امروزه وب محیطی را فرآهم آورده تا همگان بتوانند اطلاعات خود را در معرض دید و استفاده دیگران قرار دهند. همین ویژگی باعث شده تا کتابخانه‌ها نیز در این محیط حضوری فعال داشته باشند و اطلاعات تمام متن خود را  در کنار اطلاعات کتابشناختی به کاربران ارائه نمایند. به تدریج با افزایش حجم اطلاعات تمام متن و ارائه خدمات کتابخانه‌ای و استفاده از ابزارهای موجود در محیط وب، نسل جدیدی از کتابخانه‌ها نیز نمایان شدند که با عنوان کتابخانه‌های دیجیتال شناخته می‌شوند. این کتابخانه‌ها قادر به ارائه اطلاعات تمام متن و نیز خدمات اطلاعاتی تحت وب به کاربران هستند


کتابخانه دیجیتالی (
Digital Library ) چیست؟

کتابخانه دیجیتالی واحدی است که بر اساس یک خط مشی و ساختار مدون اقدام به گزینش و فرآهم آوری و ذخیره سازی و اشاعه انواع اطلاعات به صورت دیجیتالی برای مخاطبان خود می‌کند. در این کتابخانه امکانات دسترسی فکری، تفسیر، توزیع و نگهداری بی عیب و نقص منابع مذکور فراهم شده است.

این نوع کتابخانه‌ها به معنای جایگزینی کتابخانه‌های سنتی نیستند بلکه بیشتر یک بخش الحاقی آنها محسوب می‌شوند.

کتابخانه‌های دیجیتالی در واقع چهره دیجیتال و الکترونیکی کتابخانه‌های سنتی هستند. بنابراین معمولاً مجموعه‌ها و منابع سنتی چاپی و دیجیتالی  همزمان و در کنار هم قرار می­گیرند.

کتابخانه‌های دیجیتالی شامل منابع دیجیتال که در خارج از مرزهای فیزیکی کتابخانه قرار دارد نیز می‌شود.

کتابخانه‌های دیجیتالی، دیدی کلی از همه اطلاعات موجود در کتابخانه بدون در نظر گرفتن نوع یا فرمت آنها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کتابخانه‌های دیجیتالی مانند کتابخانه‌های سنتی خدمات خود را به گروههای ویژه‌ای از کاربران ارایه می‌دهند. با این تفاوت که در این کتابخانه‌ها کاربران ممکن است در هر نقطه و یا بخشی از شبکه قرار داشته باشند.

کتابخانه‌های دیجیتال نه تنها به کتابداران مجرب و ماهر نیاز دارند بلکه به خدمات متخصصان رایانه و شبکه نیز محتاج هستند.

کتابخانه‌های دیجیتالی می‌توانند به منابع و کتابهای ویژه و منحصر به فرد حتی نسخ خطی دسترسی داشته باشند و امکان استفاده از آنها را در اختیار کاربران بگذارند


اهم وظایف:

فراهم آوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات علمی به پژوهشگران، محققین و دانشجویان دانشگاه پیام نور در محیط مجازی و دیجیتال


منابع
:  حدود 110000 عنوان کتاب دیجیتال ، Voice و نشریات فارسی و انگلیسی تا کنون در سیستم ثبت شده است.

 

1