كوچك يا بزرگ كردن بخش :.جشنواره حرکت
1393/4/30 دوشنبه
.


 درخشش دانشجویان مبتکر دانشگاه پیام نور در جشنواره ملی حرکت




پنجمین جشنواره ملی حرکت

نام استان(مرکز)

نام انجمن علمی

نام اثر

بخش

نتیجه داوری

استان همدان(همدان)

مهندسی کشاورزی

دستگاه کاشت بذر چمن

نوآوری

برگزیده

استان تهران (دماوند)

فناوری اطلاعات

ربات شیب دهنده زمین

ابتکار

برگزیده

استان چهارمحال و بختیاری(شهرکرد)

مدیریت اجرایی

شیرآلات هوشمند

اختراع

قابل تقدیر

















ششمین  جشنواره ملی حرکت

نام استان

نام انجمن علمی

بخش

رتبه

استان زنجان(زنجان)

فیریک

پژوهش

برگزیده

استان گیلان(رشت)

مکانیک

اختراع

برگزیده

استان چهارمحال و بختیاری(بروجن)

رباتیک فرنود

کارآفرین

برگزیده

استان بوشهر(بوشهر)

مدیریت پروژه وعمران

افتخار آفرین

قابل تقدیر

استان تهران(حسن آباد)

انجمن علمی ساینا

ابتکار

قابل تقدیر











گزارش فارس از برگزاری جشنواره حرکت

جشنواره دانشگاه پیام نور؛ «حرکت» دانشگاهیان به سمت تحقق مطالبات رهبری
جشنواره حرکت دانشگاه پیام نور را می‌توان به نوعی حرکت دانشگاه به سمت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه علم و فرهنگ دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بخش نمایشگاهی جشنواره ملی حرکت دانشگاه پیام نور به همت دانشگاه پیام ­­نور استان تهران از  18 مهرماه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد و تا 20 مهرماه نیز ادامه داشت.
بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در نگاه اول با معنای واقعی حرکت دانشجویان ایرانی روبه رو شدند و پاسخ اغلب آن‌ها در برابر این سوال که نمایشگاه را چطور دیدند، تحسین محققان و دانشجویان ایرانی در پیشرفت علم و فرهنگ بود.
این جشنواره با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از توانمندیها و دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشجویان پیام نور سراسر کشور در عرصه‌های آموزشی، ترویجی، پژوهشی، فناوری، اختراع و ابتکار، کارآفرینی و نشریات علمی دانشجویی برگزار شد و بخش نمایشگاهی آن شامل ارائه آثار و دستاوردهای انجمن‌های علمی برگزیده دانشگاه پیام نور با مشارکت تمامی استان‌ها بود
جشنواره حرکت را می‌توان به نوعی حرکت دانشگاه پیام نور به سمت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه علم و فرهنگ هم دانست.
هدف این است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » نامیده شده، همه تلاش کنیم تا در جهت دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور گام‌های مؤثری برداشته شود و دانشگاه پیام نور هم اولین حرکت در این مسیر را آغاز کرد.

این جشنواره به منظور ایجاد بستری مناسب برای برقراری ارتباط دوسویه و تعامل بیشتر بین انجمن‌های علمی دانشجویی با مدیران و صاحبان صنعت و کارآفرینی، برنامه‌ریزی شد.

دانشجویان حاضر در این جشنواره شرکت در این نمایشگاه را وظیفه خود دانسته و بر این عقیده بودند که برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها غیر از توجه به نیروهای بومی و خلاقیت‌های جوانان، زمینه بروز و ظهور و ایجاد اعتمادبه‌نفس بیشتر در جوانان کشور را فراهم می‌کند به طوریکه با عرضه قابلیت‌ها و حمایت از توانمندی‌های دانشجویان می‌توان در عرصه رقابت با دیگر کشورها پیروز بود.

البته دانشجویان در صحبت‌های خود بر حمایت‌های مادی و معنوی مجلس، دولت و وزارت علوم تاکید داشتند و گفتند با حمایت می‌توانیم عرصه را برای ظهور پررنگ‌تر جوانان در عرصه‌های علم و فناوری فراهم کرده و برخی از طرح‌ها که به‌صورت پایلوت اجرا شده است را به تولید انبوه برسانیم.

نجفی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور و رئیس جشنواره حرکت در رابطه با این جشنواره گفت: مدیران واحدهای تولیدی و تجاری می‌توانند ضمن بازدید از آثار و تولیدات انجمن‌های علمی دانشجویی در صورت تمایل اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

وی افزود: هر ساله وزارت علوم این جشنواره را برگزار می‌کرد و دانشگاه پیام نور یک غرفه داشت ولی امسال با توجه به اینکه سال فرهنگ و اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است سعی کردیم با ظرفیت یک میلیونی دانشجویان، 4 هزار عضو هیأت علمی و 520 مرکز دانشگاه پیام نور این جشنواره را برگزار کنیم که دانشگاه پیام نور استان تهران میزبان است و آثار علمی و فرهنگی 31 مرکز این دانشگاه نیز عرضه می‌شود.
نجفی ادامه داد: با وجود این نگاه‌های تاثیر‌گذار تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور در معرفی فرهنگی اسلامی و ایرانی به جهانیان نقش اساسی دارند و این ظرفیت وسیع باعث شد تا جشنواره حرکت را برای دانشجویان در زمینه علمی برگزار کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه 2 هزار و 452 انجمن علمی در دانشگاه داریم، گفت: تمام انجمن‌های علمی را دعوت کردیم تا در این جشنواره به ما کمک کنند زیرا این جشنواره به ارتقای روحیه نشاط، امید و خود‌باوری می‌انجامد.
در این جشنواره، دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه پیام نور از استان‌های مختلف آثار خود را در زمینه‌های مختلف ارائه کردند

* برترین گلایدر دست پرتاب کشور
استان خراسان رضوی آثار زیادی در زمینه‌های رباتیک، هوافضا، سازه و نشریات فرهنگی ارائه کرد.
برترین گلایدر دست پرتاب در این غرفه ارائه شد که این طرح سال گذشته رکورد پرتاب در کشور را جا به جا کرده است.
این گلایدر در پیست 35 متری ارتفاعی 6و نیم متری داشته است.

* ماهواره دانشجویی کن‌ست
ماهواره دانشجویی کن‌ست نیز که مانند یک ماهواره، تمام اطلاعات جوی نظیر فشار و دما را ارائه‌ می‌دهد در غرفه خراسان رضوی عرضه شد.
این ماهواره با بالن یا راکت تا ارتفاع 500 متری بالا می‌رود و پس از رها شدن از راکت یا بالن در محل مشخص شده سالم فرود آمده و اطلاعات جوی را به ایستگاه زمینی مخابره می‌کند.
* پهپاد دست پرتاب
پهپاد دست پرتاب دارای سطوح کاملا کنترلی و نیروی پیشران است که در غرفه خراسان رضوی عرضه شد.
این پهپاد دارای قابلیت تصویربرداری است و 35 درصد از مراحل ساختش نیز طی شده است.
* کیت آموزشی هوافضا
کیت آموزشی هوافضا هم برای آموزش نکته‌های فضایی به دانش‌آموزان در غرفه خراسان رضوی عرضه شد.
این کیت شامل دانستنی‌هایی در عرصه سازه‌های فضایی و هوایی قابل درک برای دانش‌آموزان و آشنایی اولیه آن‌ها با نکته‌های هوافضا است.
* دستیابی به مجموع رقم‌های باقیمانده بدون انجام عملگر تقسیم
در غرفه استان البرز طرحی ارائه شده بود که بر اساس آن می‌توان بدون عمل تقسیم به مجموع رقم‌های باقیمانده دو عدد مثبت دست یافت.
از این طرح می‌توان برای رمز نگاری استفاده کرد.
در غرفه‌های مختلف جشنواره حرکت طرح‌های بسیاری مانند سیمان رنگی و کف‌پوش با بهره‌گیری از نانوفناوری، محلول آفت‌کش با قابلیت قارچ‌کش بدون گیاه سوزی، انواع میز ارگونومیک، پرتاب کننده گلوله‌های فولادی مغناطیسی عرضه شده بود.
* پرتاب کننده گلوله‌های مغناطیسی
این پرتاب‌کننده اسلحه‌ای است شامل سیم لوله‌ای که در هنگام علور جریان از آن میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.
این پرتاب‌کننده که در غرفه استان گلستان عرضه شده بود از طریق یک بانک خازن که منبع جریان قابل تخلیه است تامین انرژی می‌شود و بانک خازن هم از طریق باتری‌هایی که در اسلحه قرار دارد شارژ می‌شود.
* صندلی الکتریکی مجهز به اسکلت ارتوپدی
این صندلی که برای کودکان طراحی شده است در مورد کودکان قطع نخاع که قابلیت نشستن و راه رفتن ندارند، به کار برده می‌شود.
این صندلی در غرفه استان قزوین ارائه شد.
* ربات موش جاسوس
غرفه خراسان جنوبی ربات موش جاسوس عرضه کرده بود که این ربات قابلیت ضبط صدا از 15 متری را دارد.
* ربات مریخ‌نورد
غرفه کردستان نیز ربات امدادگر برای امدادهای هوایی و زمینی عرضه کرده بود که این ربات‌ها در مسیرهای صعب‌العبور قابلیت حرکت و امدادرسانی دارند.
همچنین در این غرفه ربات مریخ‌نورد نیز عرضه شده بود که این ربات هم نمونه بردار است.
در غرفه هرمزگان ماشین الکتروشیمیایی، پودر اثر انگشت در مقیاس نانو، ماشین فشار گازی و غیره ارائه شد و استان قم هم دستگاه نانو تصفیه آب همراه را عرضه کرد.
غرفه آذربایجان شرقی اگزوز بدون صدا برای افزایش شتاب ماشین را ارائه کرد.
کاتالیزور با 3 سال عمر نیز توسط دانشجویان آذربایجان شرقی ارائه شد که این کاتالیزور در زمان بازیافت نیز به کربن تبدیل می‌شود.
فیلتر هوا با فناوری نانو، بوفر صداگیر اگزوز و توری برای جلوگیری از شکستن اگزوز در زمان تصادف نیز در غرفه آذربایجان شرقی ارائه شد.
میکروکنترلر از استان سمنان و ربات‌های مختلف از خراسان شمالی نیز از دیگر طرح‌های این جشنواره بودند.
* چراغ مطالعه شارژی همراه
چراغ مطالعه شارژی همراه هم در غرفه استان فارس ارائه شد که این چراغ مطالعه نیاز به باتری‌‌های معمولی که غیرقابل تجزیه هستند ندارد.
طرح‌های بسیار دیگری نیز در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی در این جشنواره ارائه شد.
در مراسم اختتامیه جشنواره نیز از برگزیدگان بخش‌های مختلف و غرفه نمونه تقدیر شد.


مخترع  دانشگاه پیام نور مدال طلای جهانی خود را به همسر شهید علیمحمدی اهدا کرد
مخترع واحد بروجرد دانشگاه پیام نور مدال طلای المپیاد جهانی اختراعات را به همسر شهید علیمحمدی اهدا کرد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علی محمدی روزبهانی محقق ایرانی از واحد بروجرد دانشگاه پیام نور که در المپیاد جهانی اختراعات در سال 2013 به مدال طلا دست یافته بود مدال خود را به همسر شهید علیمحمدی اهدا کرد.
پس از بازدید کرمی همسر شهید دکتر علیمحمدی از اختراع این محقق ایرانی، وی مدال خود را اهدا کرد.
اختراع محمدی روزبهانی یک دستگاه هوشمند رطوبت‌گیر هوا برای صنایع فوق حساس است که به اندازه یک هزارم درصد رطوبت را هم به صفر می‌رساند.


نجفی مطرح کرد
لزوم افزایش تعامل صنعت و دانشگاه برای شکوفایی اقتصادی
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت: چنانچه آثار برگزیده دانشجویان به مرحله تجاری‌سازی برسد و تعامل دانشگاه و صنعت افزایش یابد، می‌توانیم به شکوفایی اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست، دست‌یابیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نجفی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت: جشنواره حرکت دانشگاه پیام نور یک حرکت بزرگ، فرهنگی و علمی و در راستای شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » بود. حرکت رو به رشد دانشگاه پیام نور در گرو حرکت دانشجویانی است که امروز این افتخار را آفریدند و آثار ارزشمندی را ارائه کردند.

وی افزود: ظهور این اختراعات، ابداعات و نوآوری‌ها از سوی دانشجویان دانشگاه پیام نور سراسر کشور برای بسیاری از بازدیدکنندگان باورکردنی نبود. دانشجویان دانشگاه پیام نور از سراسر کشور با ارائه آثار خود در جشنواره حرکت حقیقتا خوش درخشیدند و این قابل تقدیر است.


وی با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدأ همه تحولات است و سرنوشت یک ملت از طریق دانشگاه تعیین می‌شود، گفت: دو محور اساسی در این راستا، اساتید و دانشجویان هستند که در این زمینه دانشگاه پیام نور از پتانسیل‌های لازم برخوردار بوده و در این جشنواره نیز دانشجویان توانستند توانمندی‌های خود را به بهترین شکل ارائه دهند.

وی اظهار داشت: عدم وابستگی کشور به شرق و غرب درگرو استقلال فکری، فرهنگی و اقتصادی است.

نجفی گفت: چنانچه آثار برگزیده دانشجویان به مرحله تجاری‌سازی برسد و تعامل دانشگاه و صنعت افزایش یابد، می‌توانیم به شکوفایی اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست، دست‌یابیم.

گفتنی است، جشنواره حرکت دانشجویان دانشگاه پیام نور طی روزهای 19 و 20 مهرماه در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.


از سوی محققان دانشگاه پیام نور
لامپ کم‌مصرف طبی ارائه شد
لامپ کم مصرف طبی با کیت فرکانس دهنده برای جلوگیری از خطرات ناشی از لامپ‌ها از سوی محققان دانشگاه پیام نور ارائه شد.

علیرضا سحرخیز محقق دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: به طور معمول داخل لامپ‌های کم مصرف، بخار جیوه به کار می‌رود و داخل لامپ‌های غیر کم مصرف هم فلورسنس وجود دارد که به همین دلیل طیف رنگی ساطع شده از آن‌ها ناقص است.
وی افزود: ناقص بودن طیف رنگی سبب خستگی و تنبلی چشم می‌شود و بخار جیوه هم در صورت شکستن لامپ بسیار خطرناک و حتی سرطان‌زا است.
سحرخیز عنوان کرد: در این طرح موادی نظیر نئون و آرگون به فلورسنس موجود در ساخت لامپ اضافه و بخار جیوه حذف شده است تا طیف ساطع شده از لامپ‌ها کامل و پیوسته باشد.
این محقق ایرانی اظهار داشت: این لامپ‌ها کاملا طبی است و در صورت شکستن هم مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌شود.

 

جشنواره ملی حرکت دانشگاه پیام نور امروز با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان داد

جشنواره ملی حرکت  که به مدت دو روز در دانشگاه پیام نور برگزار شد، امروز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد .
هیات داوران به ترتیب زیر نفرات برتر را معرفی کردند.


ردیف

زمینه رقابت

عنوان انجمن برگزیده

نام استان

واحد

1

انجمن علمی برگزیده

حقوق

اصفهان

 

2

مسابقه علمی

شیمی

اصفهان

 

3

آموزشی

روانشناسی

اصفهان

بهارستان

4

استاد مشاور

(محمد رستمی)صفرویک

اصفهان

تیران

5

ابتکار

فناوری اطلاعات

اصفهان

خمینی شهر

6

مدیربرگزیده

آقای مجتبی فیاضی

اصفهان

 

 

 

 

 

 

7

دبیر شورای هماهنگی

آقای محسن ملکی

اردبیل

 

8

مدیرقابل تقدیر

آقای رضا شعبانی

اردبیل

 

 

 

 

 

 

 

9

آموزشی

زبان انگلیسی

تهران

جنوب

انجمن علمی

ترویجی

10

نشریه (پازل)

روانشناسی

تهران

جنوب

11

نشریه (ریسمان)

فیزیک

تهران

شرق

پژوهش

 

12

سایت و وبلاگ

مدیریت رسانه

تهران

غرب

نشریه (مدیریت رسانه)

 

13

حامیان

ساینا

تهران

حسن آباد

افتخارآفرینی

 

14

دبیر برگزیده

کامیپوتر

تهران

ورامین

افتخارآفرین

15

مدیربرگزیده

خانم محمدصالحی

تهران

 

 

 

 

 

 

16

افتخارآفرین

تربیت بدنی

چهارمحال وبختیاری

شهرکرد

انجمن علمی برگزیده

17

نوآوری

مکانیک

چهارمحال وبختیاری

شهرکرد

18

فعالیت‌های آموزشی

ورزشی وجوانان

چهارمحال وبختیاری

بروجن

19

دبیربرگزیده

رباتیک

چهارمحال وبختیاری

بروجن

20

نشریه (بیت بایت)

کامپیوتر

چهارمحال وبختیاری

گندمان

21

مدیر برگزیده

آقای ماشااله ایزدی

چهارمحال وبختیاری

 

 

 

 

 

 

22

نشریه (مزرعه سبز)

کشاورزی ومحیط زیست

خوزستان

دزفول

23

ترویجی

صنایع

خوزستان

دزفول

24

حامیان

کشاورزی(حسن رحمانی)

خوزستان

ترکالکی

25

مدیر قابل تقدیر

آقای یگانه زاده

خوزستان

 

 

 

 

 

 

26

پژوهش

فناوری اطلاعات

زنجان

طارم

27

کارآفرینی

کشاورزی

زنجان

طارم

28

افتخارآفرین

نجوم

زنجان

 

29

نشریه(برساووش)

فیزیک

زنجان

 

30

استاد مشاور

فناوری اطلاعات(آقای ذکریاپناه)

زنجان

ابهر

31

مدیربرگزیده

آقای حاج علی اکبری

زنجان

 

 

 

 

 

 

32

مدیربرگزیده

آقای روح اله واحدی

سمنان

سمنان

 

 

 

 

 

33

کتاب

ادبی

فارس

 

34

کارآفرینی

اقتصاد سبز

فارس

 

35

حامیان

سازمان فنی وحرفه ای(زمین شناسی)

فارس

 

36

نشریه (فردا)

کامپیوتر

فارس

 

37

مدیر(برگزیده)

خانم ارفعی

فارس

 

 

 

 

 

 

38

نشریه (دانش شناسی)

کتابداری

قم

 

39

نوآوری

کشاورزی

قم

 

40

سایت

شیمی

قم

 

41

مدیر(قابل تقدیر)

آقای کریمی

قم

 

 

 

 

 

 

42

مدیر(قابل تقدیر)

آقای لبافها

قزوین

 

 

 

 

 

 

43

کتاب

الهیات

کرمان

سیرجان

44

مسابقه

مکانیک-ارتباطات- شیمی

کرمان

سیرجان

45

ابتکار

تربیت بدنی

کرمان

 

46

نوآوری

حسابداری

کرمان

 

47

مدیر(قابل تقدیر)

آقای رستمی

کرمان

 

 

 

 

 

 

48

اختراع

صنایع

گلستان

گرگان

49

مدیر(قابل تقدیر)

آقای تیموری

گلستان

 

 

 

 

 

 

50

مدیربرگزیده

آقای حجازی

گیلان

 

 

 

 

 

 

51

نشریه(اربیتال)

شیمی

لرستان

نورآباد

52

پژوهش

مهندس صنایع

لرستان

خرم آباد

53

استاد مشاور

کشاورزی

لرستان

خرم آباد

54

مدیر(قابل تقدیر)

آقای سهرابی

لرستان

 

 

 

 

 

 

55

کتاب

ادبیات

مرکزی

ساوه

56

مسابقه

کامپیوتر

مرکزی

دلیجان

57

مدیر(قابل تقدیر)

آقای زاهدی

مرکزی

 

 

 

 

 

 

58

اختراع

مهندسی الکترونیک

مازندران

ساری

59

ترویجی

شهرسازی

مازندران

ساری

60

اختراع

کامپیوتر

مازندران

نوشهر

61

نشریه (گنج درویرانه)

فناوری اطلاعات

مازندران

 

62

مدیربرگزیده

آقای خاکپور

مازندران

 

 

 

 

 

 

63

مدیر(قابل تقدیر)

آقای ذوقی احسان

همدان

 

 

 

 

 

 

64

مدیر(قابل تقدیر)

آقای دانشور

هرمزگان

 

 

 

 

 

 

 

 

  برگزیدگان نخستین جشنواره حرکت کشوری 1393

 

 ردیف

نام استان

نام دانشجوی برگزیده در بخش اختراعات

 در بخش نشریات

در بخش مقالات

1

استان آذربایجان شرقی

ابوالقاسم میدانی

 

 

2

چهارمحال و بختیاری

سعید سهرابی

 

 

3

آذربایجان غربی

هومن شکری

 

 

4

قزوین

یاسر اینانلو

 

 

فرحناز زارع ابراهیم آباد

 

 

5

همدان

علیرضا حجازی

 

 

امین قمری

 

 

سعید نجم آرا

 

 

6

کرمانشاه

آرش سلیمان نژاد

 

 

7

خوزستان

------

سید امین کشاورز

 

8

تهران

محمد بافنده بیدگلی

 

 

سعید قنبری

 

 

علیرضا حق وردی

 

 

9

بوشهر

آقای پاکدامن

 

 

10

قم

زینب رماحی

 

 

امیر حسین بافرانی

 

 

11

هرمزگان

فاطمه ترابی

 

 

افشین کریمی

 

 

قدرت سعیدی

 

 

12

کردستان

سامان سیفی

 

 

سالار حسین پور

 

 

سعید خوش قدم

 

 

مقداد قمر نیا

 

 

13

خراسان جنوبی

مرتضی بهروزی نژاد

 

 

حسین جم

 

 

محمد حمزه ای

 

 

14

فارس

محمدرضا بهمنی

 

 

15

کرمان

نیلوفر زارعی

 

 

نوشین زارعی

 

 

محمدرضا شریفی

 

 

----

------

 

16

گلستان

علی گرزین

 

 

امید آقچه لی

 

 

17

البرز

میترا افضل

 

 

علیرضا سحر خیز

 

 

مریم رستمی

 

 

رامین حیدری

18

سیستان و بلوچستان

جواد عرب

 

 

19

خراسان شمالی

مهدی اصلی

 

 

وحید حسین زاده

 

 

20

سمنان

جواد خدمتی

 

 

سینا عربی

 

 

21

گیلان

شایان اجلالی

 

 

کسری عقلی مقدم

 

 

مرتضی خاقانی

22

لرستان

علی محمدی روزبهانی

 

 

حسین یاری فر

 

 

مجتبی مرادی

 

 

فاطمه مرادی

 

 

فاطمه ارکیان

 

 

23

مازندران

هادی منجیری

 

 

 فریدون حداد

اباذر صالحی

 

 

هانی محمودی

 

 

  

1