اهداف و برنامه های مرکز
1397/5/8 دوشنبه

اهداف مرکز :
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و آشناسازی زبان‌آموزان با فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی
توسعه همکاری با سایر مؤسسات و سازمان‌ها در قالب ارائۀ خدمات زبان‌آموزی با همکاری مراکز ذیصلاح دانشگاه از جمله مرکز آموزش‌های آزاد و مرکز روابط بین‌الملل دانشگاه با هدف کسب درآمد از فعالیت‌های مرتبط با آموزش زبان فارسی به عنوان یک صنعت.
تهیه و تدوین مجموعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در سطوح مقدماتی،  میانی و پیشرفته
شناسایی نیازهای پژوهشی و انجام پروژه‌های مرتبط با آنها به کمک زبان آموزان و استادان گروه‌های  زبان‌شناسی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی

 

برنامه‌های حوزه‌ی آموزش زبان فارسی

1- برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی (کوتاه‌مدت) برای علاقمندان زبان و فرهنگ ایران در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه در قابل دوره‌های مقدماتی، میانی و پیشرفته.

2- برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی (بلند‌مدت) برای علاقمندان زبان و فرهنگ ایران در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه در قابل دوره‌های مقدماتی، میانی و پیشرفته.

3- تهیه‌ی محتواهای الکترونیک آموزش زبان فارسی با توجه به تجربه‌ی ارزنده‌ی دانشگاه پیام نور در زمینه‌ی تولید محتوای الکترونیکی و به‌کارگیری آن در روند آموزش.

4- برگزاری دوره‌های مجازی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در سطح جهانی با تکیه بر تجربه‌ی چندین‌ساله‌ی دانشگاه پیام نور در حوزه‌ی آموزش الکترونیکی و همچنین بسترها و امکانات موجود در این زمینه.

5- ایجاد زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کراشناسی‌ارشد دانشگاه پیام نور در رشته‌ی آموزش زبان فارسی.

6- شناسایی نیازهای پژوهشی حوزه‌ی آموزش زبان فارسی و تلاش در جهت برآورده کردن این نیازها با استفاده از ظرفیت‌های علمی موجود در دانشگاه. (حدود 200 استادیار، 40 دانشیار و 3 استاد در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی در دانشگاه پیام نور مشغول به ارائه‌ی خدمات آموزشی و پژوهشی هستند.)

7- ایجاد زمینه‌های افزایش نقش دانشگاه پیام نور در ایفای وظایف بین‌المللی و دیپلماسی علمی و فرهنگی.

 

قالب‌های فعالیت مرکز

1- در قالب دانشجو

2- در قالب دوره‌های دانش‌افزایی برای دانشجویان و اساتید زبان و ادبیات فارسی سایر کشورها

3- دوره‌های ایران‌گردی یا گردش‌گری فرهنگی

4- دوره‌های آموزش آزاد

 

 

1- در قالب دانشجو:

1-1- آموزش زبان به افرادی که مایل به ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند.

این دوره‌ها در بازه‌ی زمانی 3 تا 9 ماه و گاهی 12 ماه برگزار می‌شود و دانشجویان نیازمند هماهنگی برای ویزای دانشجویی و خوابگاه هستند.

2-1- افراد علاقمند به فراگرفتن زبان فارسی.

این افراد بیشتر با انگیزه‌ی آشنایی با فرهنگ و ادبیات فارسی و ایرانی مایل به فراگرفتن زبان فارسی هستند که در اغلب اوقات بعد از گذراندن دوره‌ی مقدماتی و فراگرفتن زبان فارسی، قصد گذراندن دوره‌های تکمیلی آشنایی با ادبیات و فرهنگ ایران را دارند.

برای این افراد با توجه به آزمون سطح‌بندی اولیه‌ دوره‌های 1 الی 3 ماهه پیش‌بینی شده است.

 3-1- دارندگان روادید کار، پروانه اقامت، روادید سیاسی و خدماتی و خانوادۀ ایشان که به‌جهت ضرورت حضور در ایران نیازمند فراگیری زبان فارسی هستند.

برای جذب این‌دسته از افراد مکاتبه و رایزنی با سفارتخانه‌ها و یا انعقاد تفاهم کلی از سوی دانشگاه با وزارت امور خارجه می‌تواند راهگشار باشد.

این افراد نیازمند خوابگاه و اقدام برای ویزای دانشجویی نیستند و دوره‌ی آموزشی آن‌ها نیز بسته به سطح‌بندی 3 الی 6 ماه است.

4-1- ایرانیتباران ساکن در خارج از کشور که به‌جهت تعصبات فرهنگی و ملی علاقه دارند فرزندانشان دوره‌های تکمیلی آموزش زبان فارسی را در ایران بگذرانند.

این افراد برای ورود به کشور نیازمند هماهنگی‌های لازم برای اخذ ویزای دانشجویی هستند.

نکته: ظرفیت آموزش الکترونیک در دانشگاه این اجازه را به ما می‌دهد که طی برنامه‌ریزی دقیق، دانشجویان بخش عمده‌ای از دوره‌ی زبان‌آموزی خود را در کشور خود و از طریق شرکت در در کلاس‌های مجازی بگذرانند و تنها یک دوره‌ی کوتاه یک الی سه‌ماهه را در ایران حضور داشته باشند. البته بستر لازم برای آموزش الکترونیک زبان، آموزش دوطرفه یا تعاملی است.

 

2- در قالب دوره‌های دانش‌افزایی برای دانشجویان و اساتید زبان و ادبیات فارسی سایر کشورها:

در دانشگاه‌های برخی از کشورها رشته و کرسی زبان و ادبیات فارسی دایر است و علاقمندان به زبان و فرهنگ ایرانی، به‌شکل آکادمیک به فراگیری زبان و ادبیات فارسی مشغول هستند. دانشگاه‌های کشورهایی همچون ترکیه، اوکراین، بلاروس، روسیه، دانمارک، لهستان، تونس، بلغارستان، اقلیم کردستان و .... در حال حاضر مجری این دوره‌ها هستند.

سالیانه تعدادی از دانشجویان و اساتید این رشته، به قصد حضور در محیط و به‌روزرسانی دانش خود راهی ایران می‌شوند که این اتفاق در دو قالب استادان و دانشجویان صورت می‌پذیرد.

دوره‌های حضور این افراد از دو هفته تا چهار هفته قابل برنامه‌ریزی است و باید به‌گونه‌ای عمل شود که حاضران هم از محضر استادان برجسته‌ی داخلی بهره‌مند شوند و هم اینکه چند شهر عمده‌ی ایران را ببینند.

نکته: امکانات حال حاضر دانشگاه و مهمان‌سراهای موجود در سایر استان‌ها بیشتر با این نوع از آموزش‌های تکمیلی زبان فارسی هم‌خوانی دارد.

 

3- دوره‌های ایران‌گردی یا گردش‌گری فرهنگی:

این دوره‌ها مخصوص علاقمندان فرهنگ، تمدن و زبان ایرانی است و حاضران در دوره علاوه بر شرکت در کلاس‌های زبان‌آموزی، در طول دوره شهرها و نقاط دیدنی ایران را می‌بینند.

وجود اقامتگاه و مراکز آموزشی در سراسر کشور، موقعیت و ظرفیتی است که می‌تواند دورنمای موفقی برای فعالیت درآمدزا در این زمینه را برای مرکز آموزش زبان فارسی و دانشگاه ترسیم کند.

برای فعالیت در این زمینه ضروری است که مرکز مذکور تحت عنوان مرکز مطالعات زبان و فرهنگ ایران شناخته شود.