آموزش
1402/11/8 یکشنبه
در بیانیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها تأکید شد؛
آمایش آموزش عالی کشور یکی از محورهای مهم افزایش بهره‌وری

.

رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در بیانیه پایانی اجلاس سه روزه خود در مشهد مقدس، بر ضرورت توسعه آموزش‌های مهارت محور برای پیوند زیست‌بوم دانش و پژوهش با زیست‌بوم کار و اشتغال تأکید کردند و اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور را یکی از مهم‌ترین محورهای مهم افزایش بهره‌وری اعلام کردند. .

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری کشور پس از سه روز نشست‌های تخصصی با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد. متن بیانیه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در این اجلاس که مقارن با زمان مبارک ( ولادت با سعادت مولای متقیان، امیر المومنان حضرت علی (ع) و مکان مقدس (در جوار مضجع شریف رضوی) و در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب شکوهمند اسلامی با عنوان نظام ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و نام معمار بزرگ انقلاب و سرداران شهید سرافراز عرصه دفاع مقدس، حریم، حرم، سلامت و امنیت کشور و آرزوی عزت و اقتدار روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زعامت رهبری حکیم و فرزانه انقلاب و مجاهدت رئیس‌جمهور محبوب و مردمی، بر بندهای زیر به عنوان بیانیه اجلاس تأکید نمودند.

1- علم نافع علمی است در خدمت صلح و صلحی در مسیر سعادت و سعادتی که در بستر عبودیت حق تعالی تحقق یافتنی است لکن دستاورد تفکر لیبرال دموکراسی چیزی جز تحریم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و ترور دانشمندان و مردم بی‌گناه و ناامن‌سازی جای جای دنیا نیست. از این رو جامعه دانشگاهی ایران اسلامی دانشگاه‌های کشورهای جهان اسلام را به کنشگری آگاهانه و هوشمندانه در برابر جبهه زر و زور و تزویر استکبار فرا می‌خوانند.

2- با توجه به راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب برای انتخابات (شامل مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت) و تفسیر معظم‌له از دوگانه توامان حق و تکلیف بودن انتخابات ضمن فراخوانی آحاد ملت شریف ایران عزیز، برای خلق حماسه‌ای دیگر و مواجهه هوشمندانه در عرصه جنگ ترکیبی و شناختی و روایتگری صحیح و متقن از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تحلیل اوضاع کنونی به همراه جامعه دانشگاهی، تشکل‌های استادی، دانشجویی و یاوران علمی تمام مساعی خود را به کار خواهیم بست تا جلوه زیبای دیگری از مردم‌سالاری دینی به جهانیان عرضه شود.

3- شرکت‌کنندگان در اجلاس آمادگی خود را برای حفظ و افزایش شتاب علمی، تقویت دیپلماسی علمی، اجرایی‌سازی مواد 5، 11 و 13 قانون جهش تولید دانش بنیان، استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی، همکاری، همراهی و همیاری برای جلوگیری از خام‌‌فروشی و تلاش برای ارتقاء پیچیدگی اقتصادی و خلق ارزش در چرخه‌های اقتصادی اعلام می‌دارند.

4- توجه به آمایش آموزش عالی کشور یکی از محورهای مهم افزایش بهره‌وری در آموزش عالی می‌باشد و در دو سال گذشته بخش مهمی از سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اجرایی شده است و همچنان بر اجرای کامل و عملیاتی‌سازی این سند مهم تأکید می‌نماییم.
5- در راستای ایجاد دانشگاه تمدن آفرین و حکمت بنیان بر رویکرد اخلاق‌مداری و شاگردپروری و تحقق مرجعیت علمی مبتنی بر توجه به نقش محوری استاد و برنامه محوری تأکید می‌نماییم.

6- در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، محور مهم فرهنگ و مسئولیت اجتماعی به عنوان یک شاخص مهم و مستقل مورد توجه قرار خواهد گرفت و این امر در راستای تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی به تحقق بهره‌وری فرهنگی و اجتماعی در آموزش عالی و تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی زیست‌بوم دانشگاهی خواهد انجامید.

7- در راستای تقویت ارتباط دانشجویان با حوزه‌های فناوری و نوآوری و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و در چارچوب تفاهم‌نامه‌های منعقده فی‌مابین معاونت فناوری و نوآوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت با تأکید بر حضور و ارتباط مؤثر انجمن‌های علمی دانشجویی در پارک‌های علم و فناوری و گسترش مراکز نوآوری و کارفرینی در دانشکده‌ها بر توانمندسازی دانشجویان و برگزاری رویدادها و برنامه‌های ترویجی و در چارچوب برنامه‌های دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی، بر برگزاری‌ تورهای ملی فناوری برای استادان حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان تأکید می‌نماییم.

8- شرکت‌کنندگان در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارکهای علمی و فناوری ضمن تشکر و قدردانی از کلیه دست‌اندرکاران مطالعه، تدوین و تصویب برنامه هفتم پیشرفت بواسطه پیش‌بینی احکام تحول‌آفرین در حوزه علم و فناوری و آموزش عالی، بر این باورند که اولاً شرط لازم بر تحقق تکلیف مندرج در تبصره بند الف ماده 99 این است که اعتبارات ویژه پژوهش (15%) و فرهنگی (5%) به سرجمع اعتبارات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها افزوده شود ثانیاً در راستای تکالیف پیش‌بینی شده در این برنامه تأکیدات موکد و اخیر ریاست محترم جمهور و در جهت ارائه و اجرای مطلوب دروس عملی و مهارتی در کلیه دانشگاهها بویژه دانشگاهای مهارتی کشور (دانشگاه علمی- کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای) و به منظور پیوند هر چه بیشتر زیست بوم دانش و پژوهش با زیست‌بوم کار و اشتغال، بر همراهی و همیاری کلیه دستگاههای اجرایی، اشتراک‌گذاری امکانات و تجهیزات و تسهیل فرایند کارورزی، کارآموزی و کار بین دانشجویان، اعطاء مشوق‌های انگیزشی برای همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی تأکید می‌نمایند.

9- شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر الزامات انگیزشی و توانمندسازی یاوران علمی و اساتید برای نقش‌آفرینی مؤثر در حوزه بهره‌وری و تمرکز بر بهبود مسائل چهارگانه دارای اولویت نابهره‌وری، تجربه‌نگاری و مدیریت دانش آموزش عالی، برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی به عنوان راهبردهای افزایش بهره‌وری درون دستگاهی و بر ترویج و آموزش بهره‌وری و همکاری مؤثر و مسئولانه با دستگاه‌های اجرایی به عنوان مصادیق تلاش برای افزایش بهره‌وری ملی تأکید نمودند.
10- رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و کارگاه‌ها، افزایش جذب و تنوع ملی دانشجویان بین‌المللی و عملیاتی نمودن بورس‌های 13‌گانه را موجب افزایش اثربخشی منطقه‌ای، نگهداشت سرمایه انسانی و قرار گرفتن دانشگاه در کنار صنعت و جامعه دانسته، توجه به دانشجویان سرآمد، دانشجویان شاهد و ایثارگر و سلامت جسمانی، روانی و مهارتی و ورزشی عموم دانشجویان را در قالب سلسله برنامه‌های سازمان امور دانشجویان و انتصاب مدیران توانمند در رأس ادارات شاهد و ایثارگر موجب افزایش بهره‌وری نیروی انسانی می‌دانند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
4 تا 6 بهمن 1402
مشهد مقدس _ دانشگاه فردوسی

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر